Hiphop In Je Smoel in gevaar: zonder subsidie dreigt einde

Rotterdams hiphop-platform vecht voor een toekomst

Het Rotterdamse platform Hiphop In Je Smoel (HIJS) zou dit jaar haar 25-jarige jubileum vieren, maar afgelopen juni kwam een enorme smet op dit feest: als het aan de adviescommissie Cultuureducatie en Talentontwikkeling ligt, krijgt de organisatie vanaf 2025 geen subsidie meer van de Rotterdamse gemeente. Deze hoeft het advies niet op te volgen, maar doet dit vaak wel. De gepassioneerde HIJS-directeur Dave Vanderheijden luidt de noodklok. ‘Morgenmiddag is er een laatste inspraakmoment bij de gemeenteraad. 5 minuten mag ik mijn verhaal doen. Het is echt do or die nu.’ 

5 minuten. Zie in die tijd maar eens te vertellen wat je wil vertellen. HIJS is verantwoordelijk voor 25 jaar aan hiphopjournalistiek, met het online platform als basis. Ook beschikt de organisatie over het grootste hiphoparchief van de Benelux. ‘Om te bedenken dat dit misschien het einde is, dat raakt mij enorm’, vertelt Dave. ‘We kunnen hierdoor meer dan €420.000 mislopen. Zonder die subsidie dreigt ons platform te verdwijnen. Dan gooi je gewoon 25 jaar hiphopgeschiedenis in de prullenbak.’ 

Niet alleen dat. Het zou ook het einde betekenen van het street art- en educatie-aanbod van HIJS. ‘Wij zijn de enige organisatie in Rotterdam die zich daar mee bezig houdt. We werken bijvoorbeeld heel nauw samen met andere Rotterdamse street-art organisaties. Die zeggen ons gewoon nodig te hebben. Scholen komen naar ons toe om te vragen of wij workshops voor ze kunnen organiseren. We introduceren jongeren aan kunst, en geven tijdens schooluren hiphopclinics. In de afgelopen twee maanden bereikten we hiermee al 1.800 leerlingen. En dan zegt de commissie juist dáárover dat wij geen concrete plannen hebben, of geen gesprekken voeren met scholen. Dat we zomaar wat doen. Dat is gewoon niet waar. Het maakt de situatie extra pijnlijk en frustrerend.’

Dat het voortbestaan van HIJS veel voor mensen betekent, werd de afgelopen periode snel duidelijk. HIJS begon een online campagne, waarin ze fans en volgers oproepen zich uit te spreken over de situatie. De campagne bereikte 1.3 miljoen mensen en leidde tot honderden reacties, ook ver buiten Rotterdam. Dave: ‘Neem een grote artiest als Zwangere Guy. Hij sprak steun uit en zei dat HIJS meer dan tien jaar geleden voor zijn eerste media-aandacht zorgde. Maar we kregen ook reacties van jonge jongens die wij ooit een workshop hebben gegeven. Die zeiden door ons nog steeds met hiphop bezig te zijn. Dat vind ik prachtig. Heel tekenend, ook. De politiek is er uiteindelijk voor de burger. Als 1.3 miljoen mensen aangeven het belangrijk te vinden dat wij blijven bestaan, kan je daar toch eigenlijk niet omheen? Ik hoop vooral dat ze dat morgen beseffen.’

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12