upsammy: speelse glitches en breaks uit een alienlaboratorium
Amsterdamse dj/producer mag rustig opbouwen in de Pit van Draaimolen
Reikhalzend kijken we uit naar Draaimolen, het duizelingwekkend ambitieuze dancefestival in de Tilburgse bossen. Bijvoorbeeld naar de set van upsammy, de Amsterdamse dj/producer wiens futuristische platen klinken alsof ze in een alienlab zijn gekweekt. Dit is haar DJ Shortlist.
‘Ik draai al eerder op de dag, dus ik wil rustig opbouwen: wat dieper en dromeriger beginnen, naar het einde toe kan ik meerdere kanten op, waarschijnlijk wat speelser en avontuurlijker met meer snelle, intense breaks en glitches. Ik wil het gevoel van The Pit omarmen: alsof je half onder de grond staat en alles een beetje begint te verschuiven.’
De track:
Loif – ‘Ektoplazm’
‘Een snelle, organische track met squeaky geluiden en spookachtige vocals. Hij begint atmosferisch, met trance-achtige pads en een vrij lange opbouw die een bepaalde verwachting creëert, en dan ineens dropt er een hele sicke drum ’n bass-beat met een reptielen-acid-baslijn. Een soort ‘wow, wat is dit?!’-moment. Eigenlijk draai ik niet zoveel tracks met zulke drops, maar dit vind ik altijd een leuke plot twist. Voor mij de perfecte balans tussen organische geluiden, en een meer ravey electro en drum ’n bass-sound.’
De DJ-inspiratie:
Donato Dozzy
‘Ik kan me goed herinneren dat ik met Sjoerd Oberman de hoes van mijn eerste plaat op Nous’Klaer aan het bestempelen was, en hij de closingset van Donato Dozzy op Terraforma 2017 opzette. Mijn sound is futuristischer, met meer IDM/glitch- en jungle-elementen, maar als ik nu naar mijn mixes luister denk ik dat deze mix en kant van Dozzy me erg geïnspireerd heeft. Een voorbeeld van hoe je tracks nog meer kunt laten samensmelten in een verhaal. Vanwege het tempo, de eclectische plaatkeuze en de ambigue emoties: trippy en vervreemd. Ik heb hem een aantal keer dit soort sets zien draaien: op Terraforma b2b Marco Shuttle, Positive Education en afgelopen Dekmantel nog met dBridge. Iedere keer was anders, maar elke set had dat avontuurlijke, waarbij je uitkijkt naar wat de volgende track gaat worden.’
De club:
Nowadays
‘Een goeie club is een combinatie van het publiek, de ruimte en het geluid. Vaak voel je het al als je binnenkomt: er hangt een soort stofje in de lucht, een atmosfeer. Nowadays bevindt zich op een soort verlaten bedrijventerrein en is niet zo groot: 300 mensen op de dansvloer, met een grote tuin waar ook geprogrammeerd wordt. Het publiek is een combinatie van sassy New Yorkers en nerdy heads, daar houd ik van. En het geluid is supergoed. Ik houd ervan om daar het laatste slot te doen, als het licht door de ramen komt en een specifiek publiek over is. Dan draai ik mijn dromerige, melancholische lievelingsplaten.’