Nederlandse muziekindustrie groeit in omzet met 8,5 procent

En dat is te danken aan Lil' Kleine, Boef en vinyl

Nieuwe cijfers van het NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie, geven een positief beeld van de Nederlandse muziekbusiness: de omzet is in de eerste helft van 2017 gestegen met 8,5 procent.

De markt in fysieke producten als CD's en LP's blijft dalen. Die daling wordt echter gecompenseerd door een flinke stijging van ruim 30 procent in de omzet van streaming en een toename van 21 procent in de omzet van vinyl. De toename van het gebruik van online muziekdiensten als Spotify en Apple Music zorgt ervoor dat streaming nu verantwoordelijk is voor 65 procent van de totale marktomzet.

Als je alleen naar digitale cijfers kijkt, heeft streaming daar de overhand: 93 procent van de digitale omzet wordt door streaming binnen gehaald. Het kopen van downloads wordt dus steeds minder belangrijk.

In de fysieke markt vindt ook een verschuiving plaats: daar heeft vinyl nu een aandeel van wel 35 procent. Ondanks dat de totale omzet van CD's en LP's is gedaald met 16,8 procent, is vinyl op zich met 21 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar.

Het NVPI wijst op het grote succes van Nederlandse rappers als een van de oorzaken van de stijgende omzet: de albums van Boef, Lil' Kleine en SFB haalden hoge streamingcijfers en hitlijstnoteringen. Op vinyl was volgens het NVPI vooral Ed Sheerans album ÷ een succes; dat stond zeventien weken in de top tien van de Nederlandse vinylverkoop.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12