Willem Feltzer: ambientpop vol grootse emoties

Haagse artiest brengt prachtplaat uit voor liefhebbers van Malibu en filmische ambient

Ambient, de rustgevende, instrumentale muziek zoals Brian Eno dat eind jaren zeventig populariseerde, is vaak nogal kabbelende muziek, composities die de aandacht vooral niet te hard opeisen en je hart ook niet teveel op hol brengen. Zo niet de ambientpop van de Haagse wonderboy Willem Feltzer, die al eens opviel bij YEAR0001 (van o.a. Yung Lean en Bladee), en door verschillende programmeurs al genoemd werd als één van de dj-talenten van 2025. Zijn nieuwe album Awake is een droomwereld vol flarden trance, pop, filmmuziek en shoegaze, muziek die eigenlijk bijzonder dramatisch en emotioneel voelt, zoals bijvoorbeeld de Franse Malibu dat ook doet in haar ambienttrance-producties. Echt hoor, hoe kan je hart níét uit je borstkas springen bij zo'n nummer als 'We Had The Stars'?

'Ik ben wel een beetje een emotioneel type, ja,' grinnikt hij. 'Niet dat ik een losgeslagen projectiel ben. Ik ben vrij chaotisch, kan ook door mijn emoties meegesleept worden, en vind het soms moeilijk om precies te vóélen wat er in me omgaat. Dat kan ik juist kwijt in muziek, en die emotionele triggers zoek ik in muziek: simpele akkoordenprogressies en harmonieën die af voelen, melodieën die heel erg richting pop gaan.’

Willem Feltzer begon vijftien jaar geleden te produceren (en zat het liefst te klooien in zijn DAW, terwijl zijn vrienden zaten te gamen!), werd gevormd door Den Haag en de scene door PIP, maar kwam ook veel over de vloer bij de Laserclubfeesten van Torus. En dus heeft-ie een gigantisch breed palet aan muzikale inspiraties opgezogen: van house en trance tot indie-pop en IDM, van de crew rondom Yung Lean en Bladee ('dan moet je denken aan die boys als White Armor en Yung Gud') tot aan de indie-pop van MGMT en experimentele elektronicalabels als AD93 en PAN. 'Ik houd van artiesten die hun world-building op orde hebben, die een eigen wereld oproepen in hun muziek. Mijn eerste album More Than Never was best poppy, een echte fantasiewereld die onbekend en mysterieus moest voelen, met een elektronisch geluid. Nu stap ik meer van die fantasiewereld af en ga richting het akoestische. Meer stripped down en organischer, met akoestische instrumenten.’ Ondertussen werkt hij ook aan een nieuwe clubplaat. 'Ik vind het cool om dingen die niet per se superclubby zijn naar de club te brengen en die brug iets kleiner te maken, of de overlap juist iets groter.’

Aankomend weekend viert Willem Feltzer zijn albumrelease met een feest bij Laak in Den Haag, de club van Torus, en staat later deze zomer ook nog op Dekmantel Selectors.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12