ESNS19: Jacin Trill wijst 7- tot 77-jarigen de weg naar Happyland
Mooi sociologisch experiment
Een opmerkelijke keuze van de organisatie, zo op het eerste gezicht: traprapper Jacin Trill op het open podium van de foyer van de Grote Zaal zetten. Vorig jaar schitterde hij nog in de afgesloten ruimte van de Bovenzaal. Nu voelt het een beetje als voyeurisme om hem juist in de doorgang naar de Grote Zaal neer te zetten.
Maar in dat ene jaar is er veel veranderd: Trill kreeg lof toegezwaaid van Ronnie Flex, hij werd 3FM Talent en pakte tientallen miljoenen streams. Niet dat hij nu direct mainstream geworden is, want ook op Noorderslag wordt weer meteen duidelijk dat velen de fax nog gemist hebben.
En hoe ziet er dat dan uit?
Een wild rondspringende rapper, die meerapt op zijn eigen Nederlandstalige traptunes, die vaak niet langer zijn dan twee schetsmatige minuten. Maar wat interessanter is, is de leeftijdscheiding rond het podium. Eerst twee rijen alles filmende meisjes, en dan een roedel jongens erachter, die wachten totdat Trill om ‘een cirkel’ roept. Dan wordt er een cirkelvormige ruimte in de zaal leeggeveegd, en op afroep springt iedereen terug de cirkel in. Voor de niet-gelovigen in Happyland (zo heet het epische land dat Trill geschapen heeft): het heeft wat weg van de draaikolk van De Staat of pogoënde punkers. Maar sociologisch nog interessanter is de oudere groep daaromheen, die het tafereel met open mond gadeslaat.
Muzikaal nog intesessant?
De sterkste tunes Byenkorf en Kspreyopjebytch had hij vorig jaar ook al. Eigenlijk staat de dichter des Happylands muzikaal een beetje stil. Maar in performance gaat hij er nog steeds op vooruit: hij weet nog beter het publiek te bespelen, ook in deze moeilijke zaal. En je verlaat het concert weer met een brede grijns op je gezicht – dat is toch wel het belangrijkste dat telt.
Meer Noorderslag? Check hier ons dossier.