Kimmah schakelt tussen licht en donker
Rotterdamse dj speelt zaterdag bij Freaky Dancing in WAS.
Aanstaande zaterdag wordt de Utrechtse club WAS. weer overgenomen door Freaky Dancing, een coole Utrechtse clubnacht waar dansbare bands en dj's zij-aan-zij op de line-up staan. Zo ook de supercoole Kimmah, een Rotterdamse dj die nauwe banden heeft met Pinkman en kind-aan-huis was bij POING. Dit is haar DJ Shortlist.
De track:
JASSS – 'Turbo Olé'
‘Ik voel me thuis in een duistere sound, daarin kan ik me heel goed uitdrukken, maar ik maak veel uitstapjes. Qua genres, maar ook qua gevoel: donker en melancholisch wisselt zich af met troostend en uplifting. Ik vind het leuk om langzaam te beginnen en heel snel te eindigen. Als ik drie, vier uur de tijd heb? Dan begin ik het liefst bij 70 bpm ambient naar 180 bpm drum ’n bass, en kom ik langs alles wat er tussen zit, langs electro, breaks, techno, noem het maar op. Het liefst zoek ik lange platen met verschillende delen, waardoor je verschillende emoties doorgaat. Dit is het type track waarmee ik een set zou openbreken. Hij begint heel rustig, maar des te langer je luistert, des te meer lagen je hoort en hoe meer het je meesleept. Dat is één van mijn doelen: mensen emotioneel raken, en iets draaien wat ze normaliter niet zo snel in een club zouden horen.’
De dj-inspiratie:
Mell G
‘Ik twijfelde tussen Helena Hauff en Mell G, maar heb toch maar voor die laatste gekozen. Ze heeft laatst een EP gedropt waarmee ze naar buiten bracht dat ze borderline heeft, en die EP is heel vet. Ik kende haar van snelle 4x4 platen in de 160 bpm range, dit gaat meer richting jungle, ghetto, electro, breaks. Heel vet om in die tracks te horen hoe ze met haar ziekte om gaat. Ze is een dj van mijn generatie: je staat niet meer bekend om één sound, dj’s kunnen heel breed gaan maar bewaren alsnog een rode lijn.’
De club:
Drugstore
‘Een club in Belgrado, Servië. Ik heb er een keer gestaan toen ik met Pinkman meeging op tour voor het tienjarige jubileum, langs Duitsland, Italië, Litouwen, Servië. Het is een oud industrieel slachthuis, er kan 500 man in de hal, het is er kapot donker en je voelt de bas door je lijf dreunen. Het was één van de eerste keer dat ik één van mijn eigen producties draaide, en de sub in mijn voelde trillen. Zo’n surrealistische ervaring.’