BKS23: Sudan Archives trekt alle muzikale registers open

Maar door technische problemen schiet de Amazonestrijdster niet constant met scherp

Met het album Natural Brown Prom Queen bracht Sudan Archives een van de rijkste projecten van afgelopen jaar uit. Een fantastische luistertrip langs experimentele electronica, hiphop, avant-gardistische pop en R&B met tonen van klassieke muziek en rock. En dat allemaal in haar eentje. Vandaag verschijnt Brittney Parks op het podium in een lendendoekje en leren bh. Met haar strijkstok in een pijlenkoker op haar rug betreedt Sudan Archives het podium als een Amazonestrijdster. 

Ondanks het indrukwekkende beeld blijkt de start van de show een valse. Haar Britney-mic staat uit en bij de eerste nummers laat ze de strijkstok in het holster zitten zitten terwijl ze haar viool met de vingers bespeelt. Als ze hem na een paar nummers pakt tijdens de finale van 'Home Maker', de spannende openingstrack van haar laatste album, begint de show echt open te breken. Alle stijlen van de plaat komen even natuurlijk naar voren als de Afrikaanse en Midden-Oosterse invloeden die het geheel inkleuren. En horen we daar zelfs wat Ierse folk?

Jazeker, niet veel later speelt ze onder groot applaus een klassieke Irish jig, uiteraard met bas eronder. Tegen het einde van de set zet Parks doorbraakhit 'Come Meh Way' in en daarna zit de tijd erop en mag ze haar laatste track niet meer doen. Het had een hele bijzondere show kunnen zijn, maar omdat de techniek het een paar keer laat afweten is het 'slechts' heel erg goed.

HET MOMENT:
“Where are my freaks in the audience?” Bij 'Freakalizer' duikt Sudan Archives op bij de eerste rij en na een pittige start is dit het moment dat de show helemaal samenkomt. De billen worden geschud en de armen gaan in de lucht. We zijn allemaal even de freak die ze in ons wil zien.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12