ESNS18: Haevn is prima zodra ze hun gebakken lucht niet uitleggen

Stockmuziek van reclamejongens

Het concept van Haevn is clever. Het is zo niks en leeg, dat je er eigenlijk ook niks van kunt vinden. Stockmuziek, die bijna overal onder geplakt kan worden. Slepende electro-ballads, met soms een vierkwartsmaat om het wat steviger te maken. Zet het onder een autoreclame, onder de begrafenis scene van een budgetserie, zet het aan in een tapijtcentrum in Doetinchem, zet ze op het grootste podium in de Oosterpoort. Logisch ook, de band is natuurlijk het geesteskindje van een stel reclamejongens die precies weten hoe je de juiste sfeer voor een bepaald product oproept. En als je daar zo goed in bent, waarom dan niet van jezelf een product maken?

Er zit een maar aan te komen he?
Die totale niksheid, gaat lang goed. Het matcht ook lekker met de projecties van de versnelde filmpjes van wereldsteden bij nacht, wuivende boomtoppen, glas in lood en bubbelend water. Het gaat mis zodra ze er in de tussenpraatjes betekenis aan gaan geven. ‘Dit nummer is een metafoor voor de huidige tijd, waar het belangrijk is tijd voor jezelf te nemen. Je swipet zo makkelijk naar links. Loyaal zijn aan jezelf is belangrijk.’ Het erge is dat het praatje compleet ingestudeerd is, en dat het precies niks zegt. De metafoor van reizen is ook favoriet. ‘We nemen je graag mee met de reis die ons hier heeft gebracht.’ Of: ‘We nemen je graag mee naar de regenachtige straten van New York.’

Zou je met ze op reis willen?
Voor geen goud. Als Haevn een reisbureau zou zijn, zouden ze prachtige brochures hebben met plaatjes van stranden en palmbomen. Niet erg als het alleen bij foldertjes blijft, maar zodra ze mensen gaan uitleggen dat het echte bestemmingen zijn waar mensen naartoe moeten, kan Rob de Geus er een heel seizoen aan wijden. Blijken die prachtige locaties telkens weer, een tochtige lege loods te zijn, waar iemand in het midden een kruiwagen modder heeft gestort.

Meer Noorderslag? Check hier ons dossier.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12