Ticketverkopers moeten servicekosten verplicht vooraf vermelden
Vanaf 1 oktober schrijft toezichthouder ACM boetes uit bij overtredingen
Het is zeldzaam frustrerend: koop je een festivalkaartje dat volgens de website 47,50 kost, blijkt in de laatste stap van het afrekenen dat je daar bovenop nog eens een paar euro service-, administratie-, boekings- of printkosten moet betalen.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) draagt online aanbieders van concert- en festivaltickets nu op zich aan de regels te houden voor het duidelijk vermelden van prijzen, en onvermijdbare kosten op te nemen in de basisprijs. Online ticketverkopers krijgen tot 1 oktober om hun praktijk aan te passen. Kosten voor extra keuzemogelijkheden – zoals een parkeerplaats of optionele OV-reis – mogen later in het boekingsproces worden vermeld.
‘De wetgeving schrijft dit al jaren voor’, vertelt woordvoerder Saskia Bierling van ACM, ‘maar nog altijd houden veel online ticketverkopers zich er niet aan. We zien dat in veel branches, van de autobranche tot de reisbranche: de prijs aan de voorkant wordt achteraf aangekleed met allerlei kosten. Denk je voor 30 euro klaar te zijn, moet je er nog eens 15 euro bovenop betalen.’
ACM heeft met de drie betrokken brancheorganisaties om tafel gezeten en een aantal grote partijen rechtstreeks aangeschreven. Wanneer de online ticketaanbieders na 1 oktober nog niet om zijn, kan ACM boetes uitschrijven tot maximaal 900.000 euro per overtreding.