Vic Willems voelt zich fris na bewogen periode
Derde album van singer-songwriter met opvallende productiekeuzes
Utrechtse singer-songwriter Vic Willems noemde zijn debuutalbum Doemdenker / Wonderkind. Passende labels voor deze gevoelige Utrechtse muzikant, die al snel in zijn carrière de Grote Prijs van Nederland won en lovende woorden ontving van o.a. Spinvis en Henny Vrienten. En dan verloor doemdenker Vic in de afgelopen vijf jaar ook nog eens zijn moeder, hield zijn liefdesrelatie op en vielen zijn tourplannen uiteen tijdens de pandemie. ‘De grond zakte onder mijn voeten weg’, vertelt hij aan de telefoon. ‘Ik ben lang op zoek geweest naar houvast, maar het lukt simpelweg niet om dat te vinden.’
Op zijn nieuwe en derde album, Meester Van Niks, laat hij de teugels vieren: ‘Ik realiseerde me dat ik helemaal geen controle over mijn leven kan hebben, hoe graag ik dat ook wil. Ik heb dat idee losgelaten en zie Meester Van Niks echt als het begin van een nieuwe era. Wat je hoort is verdriet, maar ook vooral acceptatie en verwerking.’
Dat doet hij niet alleen: er klinken mooie bijdragen van o.a. Maxim Ventulé van De Toegift, Iris Penning en Linde Schöne. Maar bovenal schakelde hij de hulp in van Rotterdamse producer Rijnbaart. Die voegde niet alleen de banjo toe aan deze plaat, maar ook left-field digitale producties en stemvervormers. ‘Ik nam hem niet alleen mee in het creatieve proces, maar ook in het emotionele proces. Het voelde heel fijn en vertrouwd. De laatste track van het album, ‘Kerst Op Texel’, gaat vrij letterlijk over het verlies van mijn moeder. Dat kwam bij hem ook hard binnen, zelf is hij zijn vader verloren. Het is mooi om het op deze manier te verwerken. Daar ben ik hem heel dankbaar voor.’
Toch probeerde Vic ook een bepaalde speelsheid en luchtigheid te vinden in dit alles. Niet langer is hij de doemdenker die hij was op zijn debuutalbum: ‘Dat zit ‘m denk ik vooral weer in de productie. Het is bij vlagen dansbaar, het is lekker weird. Soms hoor je een banjo die helemaal niet klinkt als een banjo, zo ver is het geprocesseerd. ‘Steeds Weer’ is bijvoorbeeld een track over existentiële twijfel en vergankelijkheid, maar dan met een vette beat en een cool ensemble. Zoiets had ik eerder niet kunnen maken. Vrolijk klinkende tracks met zware onderwerpen zijn geen nieuw fenomeen in de popmuziek, natuurlijk, maar voor mij wel.’
Vic Willems geeft 13 maart een releaseshow in Ekko (Utrecht), met Rijnbaart in het voorprogramma.