Ticketswap: Lowlands-kopers moeten nog even geduld hebben

Onrust en ongeduld over uitbetaling na doorverkoop

Nu de grote meerdaagse festivals van augustus allemaal niet doorgaan vindt er heel wat geschuif met ticketgelden plaats. Lowlands en Down The Rabbit Hole bijvoorbeeld betalen al hun kaartkopers terug. Wat nu als je een kaartje gekocht hebt via Ticketswap? Dan moet je in eerste instantie zelf in gesprek gaan met de originele koper van het kaartje, en dat zorgt voor veel onrust onder festivalgangers. Maar het kan niet anders, reageert Hans Ober van Ticketswap. ‘Uit bedrijfstechnisch oogpunt wil Ticketmaster niet met ons samenwerken, zoals we dat met veel andere festivals wel doen. Als we zo’n samenwerking hebben, regelen wij de transactie. Maar Ticketmaster negeert ons, ze vinden dat iedere vorm van samenwerking een valse erkenning van ons bestaansrecht is.’

Dat heeft concreet als gevolg dat Ticketswap niet meer kan doen dan de originele koper - die geld teruggestort krijgt - te koppelen aan de nieuwe koper. Het bedrag voorschieten is met zoveel kaartjes niet haalbaar, stelt Ober. ‘Daarvoor zijn onze marges te klein.’ Maar, zegt hij, er is geen reden voor paniek. ‘De heethoofden die nu klagen praten eigenlijk voor hun beurt. In alle redelijkheid kun je pas van mensen verwachten dat ze het geld terug storten als ze zelf hun geld ontvangen hebben. Lowlands gaat eind september pas geld storten.’

Het is, geeft Hans Ober toe, ‘een onhandig en inefficiënt proces. Dat zijn mensen niet van ons gewend. We kunnen nu niet meer dan mensen met elkaar in gesprek brengen. In negen van de tien gevallen gaat het ook gewoon goed.’ Als het niet goed gaat kan Ticketswap overigens alsnog inspringen. De verkoper is volgens de algemene voorwaarden namelijk wel degelijk verplicht om in elk geval het betaalde bedrag terug te storten bij afgelasting. Over de 10% servicekosten van Ticketswap zullen koper en verkoper zelf iets moeten afspreken. ‘Dit is niet de perfecte oplossing, maar het is wel vergelijkbaar met hoe bijvoorbeeld een dienst als PayPal werkt als er iets mis gaat’, zegt Ober. ‘Vergeet niet: iedereen die de afgelopen periode een kaartje voor een festival gekocht heeft, heeft dat met zijn volle verstand gedaan. Er is een levendige handel geweest, terwijl iedereen weet dat het onzeker is of festivals op dit moment door kunnen gaan. Als koper en verkoper er echt niet uit komen, is het goed om te weten dat wij met een incassobureau samenwerken. Maar we kunnen dit verhaal pas hard maken als de koper na een redelijke termijn zijn geld niet ontvangen heeft.’

 

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12