ESNS20: Meetsysteem haalt je uit je dinsdagdip
Interessante live-act in ontwikkeling
Uit de hiphop-hoek komen, een plaat maken op een dancelabel, en dan ook nog voor het grootste gedeelte Nederlandstalig. Amsterdammer Ricky Cherim is van vele markten thuis. Met zijn alias Meetsysteem maakte hij voor label Nous’Klaer één van de meest verrassende Nederlandstalige albums van de laatste tijd. Op Geen Signaal klinkt hij zeg maar als een moderne Spinvis met dope beats. Maar in een livesetting wil hij alles weer anders: nu is het eerder yachtrock door die Rhodes-piano. Een merkwaardige podiumsetting ook: Ricky Cherim zit links verstopt achter zijn toetsen, de bassist pront in het midden, en rechts de drummer. Maar niets is normaal bij Meetsysteem.
Werkt het live?
Het is even wennen. Wie het album goed kent, hoort opeens een andere dimensie live. Niet meer de ritmeboxen, maar een echte drummer met menselijke input. Niet meer de synths, maar die elektrische piano. En een funky bas. Wat gebleven is zijn de poëtische teksten, die je doen verlangen naar ritten op nachtelijke snelwegen zoals in het openingsnummer Teal. Prima passend in Eva Koremans wekelijkse dinsdagdip special in 3voor12 Radio voor als de laatste restjes keta van het weekend uit je lichaam zijn verdwenen.
Het was maar een half uurtje?
Ja, het is nog een act in ontwikkeling, maar met potentie. Eerst nog even uitvissen of dat nummer in steenkolen Engels misschien vertaald kan worden. Maar de sfeer van Meetsysteem blijft een unieke aanwinst in de Nederlandstalige popmuziek.
Meer over Eurosonic Noorderslag in ons dossier.