DTRH19: Sons is de nieuwe Vlaamse rockhype
Afgeladen tent voor lekker doorjakkerend viertal
Verdomme, doe je net even vijf minuten je ogen dicht - even met je rug tegen een grasplag aan de zijkant van het podium - is de tent afgeladen. En dat voor Sons, een band uit Antwerpen die in Nederland nog niet echt naam heeft. Het is dan ook met name de Vlaamse tongval die je hoort aan de rand van de tent. Gelukkig is het niet het type muziek waarbij mensen verongelijkt omkijken als je je voorzichtig naar binnen wringt.
Voorzichtig gaat het er binnen zeker niet aan toe. Sons is een viertal dat straffe garagepunk maakt in de hoogste versnelling. Ze worden hier en daar wel eens psychedelisch genoemd, maar dat woord verschuift het beeld iets te sterk richting Thee Oh Sees of Ty Segall. Die pakken de psychedelica het sterkst in de minder stevige nummers, en die heeft Sons eigenlijk niet.
Weinig tempowisselingen dus, maar meer dan genoeg energie. Het is allemaal retestrak gespeeld. Vooral de drummer maakt indruk, hij is de motor van de band, de basis waarop de knallende riffs gemonteerd worden.
HET MOMENT
Toch is het een cover die op de meeste respons kan rekenen. Het is dan ook een echte recente classic: 'Lonely Boy' van The Black Keys, hier toch een voormalige headliner. Het liedje krijgt de Sons treatment: lekker fel. Zo wint Sons hier niet op originaliteit, wel op wilskracht.
Voor meer Down The Rabbit Hole 2019 check je ons uitgebreide dossier