Eventim lanceert zijn eigen Ticketswap
Promotors willen doorverkoop dichter bij huis hebben
Vanaf vandaag heeft ticketverkoper Eventim zijn eigen doorverkoopplatform, een service waar concertbezoekers op een veilige manier tickets van de hand kunnen doen. FanSALE heet de service, en volgens Eventim is het een antwoord op zwarthandel met woekerprijzen. ‘In onze strijd tegen georganiseerde zwarthandel en doorverkoop van tickets tegen exorbitante bedragen zetten we nu een volgende stap', aldus Henk Schuit van Eventim. 'Met fanSALE hebben we een eigen omgeving gecreëerd waar tickets geverifieerd kunnen worden doorverkocht en gekocht tegen maximaal 120% van de originele aankoopprijs. Onze organisatoren houden controle over de voorwaarden voor doorverkoop en tevens zicht op alle verkopen.’
In werkelijkheid mikt Eventim natuurlijk niet zozeer op de 'echte' zwarthandel, waar tickets vele malen over de kop gaan, maar op de bestaande en veel grotere markt waar tickets tegen schappelijke prijzen van eigenaar wisselen. Die markt heet Ticketswap. De site groeide de afgelopen jaren sterk en verdient veel geld aan evenementen die ze zelf niet organiseren. Alleen al van Lowlands gingen afgelopen zomer letterlijk 10.000 tickets over de toonbank. Concertpromotors en hun ticketverkopers zien de omzet knarsentandend naar buitenstaander Ticketswap gaan, en bovendien gaat kostbare data over hun doelgroep aan hun neus voorbij.
Belangrijkste uitdaging voor Eventim's fanSALE is het aanbod naar hun platform te krijgen. De koper zal per slot van rekening naar de dienst gaan die de meeste kaartjes beschikbaar heeft. En voor gewilde concerten en festivals moest je ook op Ticketswap soms al de hele dag refreshen om kans te maken. De garantie van veiligheid is wel een belangrijke troef die de promotors in handen hebben. Sommige festivals werken actief samen met Ticketswap. Als iemand een kaartje voor hun evenement aanbiedt, bieden zij Ticketswap de mogelijkheid een nieuw ticket (met een nieuwe barcode) uit te geven aan de koper. Dit voorkomt dat mensen hun eticket meerdere keren verkopen, waardoor fans alsnog teleurgesteld worden aan de deur.
Eventim is een van de grotere ticketers op de Nederlandse markt. Het bedrijf werkt met onder meer Friendly Fire (BKS) en Albert Verlinde's Stage Entertainment. Marktleider Ticketmaster kondigde afgelopen zomer ook al een soortgelijke dienst aan.