Deezer wil inkomsten eerlijker verdelen over artiesten

Nieuwe verdeling moet niches en opkomend talent ten goede komen

De uitbetaling van streamingdienst Deezer gaat begin 2020 veranderen. Dat heeft het Franse bedrijf aangekondigd. Werd tot nu toe de grote pot verdeeld naar marktaandeel, nu wil Deezer je abonnementsgeld uit gaan keren aan de artiesten waar jij daadwerkelijk naar geluisterd hebt. Dat is eerlijker, vindt Deezer. Het idee is dat zo’n verdeling meer draagvlak heeft bij gebruikers van de dienst en dat het opkomend talent en niche artiesten ten goede zal komen.

De beslissing van Deezer hing al even in de lucht. Er wordt in de muziekwereld al een tijdje gesproken over zogenaamde UCPC (user centric payment system). Het is voor streamingdiensten makkelijker om alle inkomsten in een grote pot te stoppen en vervolgens uit te keren naar verhouding van populariteit op de dienst, maar dat heeft tot gevolg dat artiesten met een jonger publiek significant meer verdienen dan die met een oudere doelgroep. Dat heeft alles te maken met het luistergedrag van jonge fans, die hun favoriete artiesten veel en veel vaker via streamingdiensten opzetten dan oudere fans. Je zou zeggen: logisch dat zij dan meer verdienen. Toch is er ook veel voor te zeggen om de inkomsten per abonnee te verdelen. Door je favoriete artiest te draaien wil je immers die specifieke artiest steunen.

Deezer’s Alexander Holland kiest daar nu in elk geval voor, vertelt hij in een persbriefing. ‘Het is een eerlijkere manier en ik hoop dat anderen ons voorbeeld volgen. Al vind ik zeker niet dat ik in de positie verkeer om anderen te vertellen wat ze moeten doen.’ Deezer is in eigen land marktleider, en dat geeft ze de positie om deze verandering door te voeren, vindt hij. Het is per slot van rekening een maatregel die niet voor iedereen gunstig is. Deezer schat dat de maatregel de topstreamers ongeveer 10% van hun inkomsten gaat kosten, terwijl aan de onderkant artiesten tot wel 30% meer inkomsten kunnen genereren.

‘Sommige labels vinden het geweldig, sommige haten het, sommige veranderen steeds van mening en bij sommige labels is onenigheid’, zegt hij in MusicWeek. ‘’s Ochtends praat je met iemand bij een label die zegt: geweldig, goed idee. ’s Middags praat je met iemand anders van hetzelfde label die zegt: hmm, ik weet het niet hoor. Maar ik denk dat we zelfs de majors overtuigd hebben dat dit een logische beslissing is. Op dit moment groeit de markt snel: alles is volgend jaar 30% groter dan dit jaar. Dus zelfs als een artiest 10% van zijn omzet verliest, krijgt -ie toch 25% meer geld. Als we dit doen als de markt afgevlakt is, zullen artiesten gek worden. Dit is een kans die we moeten grijpen.’

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12