BKS23: The Mars Volta geeft een masterclass gecontroleerde chaos
Het zesdimensionale gat dat de band achterliet, blijkt het zelf soepeler dan ooit in te kunnen vullen
Zo'n tien jaar bestond The Mars Volta, om vervolgens tien jaar van het toneel te verdwijnen. Het was een band die geen enkele grens kende. Ogenschijnlijk kon freejazz de band nog te netjes zijn, metal te soft en punk te gecontroleerd. Op het podium was het dan ook vaak een balanceeract tussen genialiteit en chaos. Kijk nog eens die liveversie van 'Roulette Dares' en je ziet hoe de band compleet ontspoort. Alle bandleden lijken hun eigen nummer te spelen, om iedere paar minuten ineens zonder enige moeite weer samen te komen in een ontploffing van energie.
Een decennium later is de band terug met een nieuw album dat gestructureerder is dan ooit, er staan zelfs gewoon popsongs op. Slechts een daarvan krijgen we vanavond te horen, en samen met The Mars Volta's enige oude toegankelijke song 'The Widow' vormen die op eenderde en tweederde van de show twee rustpunten in een verder nog steeds vaak onnavolger muzikaal schouwspel.
Cedric Bixler-Zavala is een zanger waar je naar kunt blijven kijken, die jongleertrucs met de microfoon doet en zijn demonen uitstoot in zijn dans en gekrijs. Het enige andere vaste bandlid, gitarist Omar Rodríguez-López, is de bandleider die het zeskoppig monster op het podium beteugelt. Hij krijgt de latin- en jazz-escapades net op tijd weer op de rails wanneer het voorste rijtuig al half is ontspoord.
Zes nummers staan er maar op de uurlange setlist. Het zijn nog altijd de drie nummers van debuutalbum De-loused In The Comatorium die het beste de gecontroleerde chaos laten zien. Dit is muziek die niemand anders zo kan maken, hoe geraffineerd een nieuwe groep muzikanten ook is.
Dus kunnen we maar één ding concluderen: het vreemdvormige zesdimensionale gat in het muzikale landschap dat The Mars Volta achterliet heeft niemand kunnen vullen, maar de band zelf doet de geluidsacrobatiek soepeler dan ooit tevoren.
HET MOMENT:
Als het optreden even iets te intens dreigt te worden blijkt Bixler-Zavala goedgehumeurd. Hij kent zijn plek in de programmering, en geeft even een belangrijke reminder: 'Voor we verder gaan: dit is het beste moment om je paddo's of lsd te nemen, zodat het straks op het juiste moment gaat werken tijdens Aphex Twin.'