Album van de Week (5): FKA twigs

De tijd verdwijnt op het extatische Eusexua

‘Words cannot describe, baby, this feeling deep inside’, zucht FKA twigs op het openingsnummer van haar derde album. En wat doe je wanneer woorden tekort schieten? Dan verzin je er zelf een: Eusexua. Een extreme vorm van euforie, waar de tijd verdwijnt en je je menselijke vorm ontstijgt. Orgastische seks. Het gevoel dat je in de club twee keer met je ogen knippert, en opeens acht uur is verstreken.

Zo is Eusexua een heuse ode aan de club, meer nog dan de speelse mixtape CAPRISONGS die ze met El Guincho maakte, zeker ook meer dan MAGDALENE, een album teer als een spinnenweb in de ochtenddauw. Maar vergis je niet, dit is geen echte clubplaat. Daarvoor schieten de producties van FKA twigs en co-producer Koreless teveel alle kanten op. Neem ‘Room of Fools’, met knetterende Afterlife-synths en bassen die zo stevig wobbelen dat je er zeeziek van zou kunnen worden. Opeens breekt de boel open met een contrabas (!) en een eurodance-refrein met schmierende piano’s. ‘It feels nice’, kirt ze in uithaaltjes a la Kate Bush. Om te eindigen in halftempo met achterstevoren gespeelde sirene-zang. Zo krijgt de ballad ‘Sticky’ totaal onverwachts de allerzwaarste dubstep-geluidsexplosie in het outro, en het al even introverte ‘Keep It, Hold It’ een hele stevige 4x4-kick wanneer je ‘m niet meer ziet aankomen. Altijd al had twigs een liefde voor sounddesign dat uit een alienlaboratorium afkomstig zou kunnen zijn. In Koreless heeft ze de ideale sparringpartner gevonden die weirde details en earcandy verstopt in alle kiertjes.

En het gevoel van EUSEXUA, dat hangt bij twigs samen met anonimiteit. Ze zoekt al gauw naar een ‘Perfect Stranger’ op een jittery 2step-beat, van wie ze ook zo weinig mogelijk wil weten. ‘Craving rabid fuck’, dicteert ze afstandelijk als AI in ‘Drums of Death’. En wanneer zij zich in ‘24h Dog’ (goeie alternatieve soundtrack voor Babygirl!) als een onderdanige hond in bochten kronkelt die ze niet voor mogelijk hield, wil ze vooral niet bij haar naam genoemd worden. ‘Feel guilty that it’s getting me high.’ Esther Perel heeft boeken volgeschreven over zulke dynamieken.

Twee heuse hits staan er ook op EUSEXUA: ‘Girl Feels Good’ is een uitstekende fusie tussen Madonna en AIR, en ‘Childlike Things’ is waarschijnlijk haar meest behapbare liedje ooit, met een opmerkelijke verse van North West (de dochter van Kim en Kanye!). EUSEXUA is haar Desire, I Want To Turn Into You, misschien zelfs haar BRAT. Meer dan alleen een compromisloos, vooruitstrevend popalbum, maar ook een vibe, een look die het midden houdt tussen de Berghain en de grot-rave van de Matrix, een hele wereld. Tijd voor Eusexua winter!

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12