DTRH19: Rosalía is stiekem al de spannendste

Catalaanse op schitterend kruispunt van flamenco, experiment en supersterrendom

Aan haar Instagram te zien was Rosalía helemaal klaar voor een dikke winst van onze leeuwinnen, maar helaas: vijf minuten nadat ze haar eerste Nederlandse festivalshow ooit aftrapt, verliezen we definitief de WK-finale. Ach ja, de Catalaanse zangeres schittert een kwartiertje op het podium en we zijn alweer helemaal vergeten dat we naast de beker grepen. 

Want echt, wat een superster. De vorige keer dat ze in Nederland speelde, was nog als onderdeel van een virtuoos ensemble op de Flamenco Biënnale. Er is video-bewijs van! Die traditionele flamenco is nog altijd wel te horen op haar geweldige experimentele popplaat El Mal Querer, maar dan wel ondergedompeld in abstracte elektronica. Door het vervolgens in de reggaetonhoek te zoeken en twee HITS uit te brengen met J. Balvin, lijkt ze nu ook de stap richting de mainstream te kunnen zetten.

In dit optreden brengt ze het mooiste van al die werelden samen: die vier zangeressen op links vormen een prachtig melodramatisch flamenco-koor, dat ook fel gesyncopeerd in de handen klapt. De geweldige uithalen van Rosalía zelf worden onderstreept door temperamentvolle akoestische gitaren, maar ook samples van messengeschal en gebroken glas. En dat alles is vormgegeven als een grootse popshow. Van de kleinste details (met diamanten belegde nagels, haar haar wapperend in de windmachine) tot onmogelijk te missen elementen (danseressen die als een opgehypte energy crew om haar heen staan te springen, de gigantische LED-verhogingen waar ze overheen rent). Knap ook hoe gefocust het publiek blijft: natuurlijk is het verleidelijk billen schudden bij de reggaeton-hits ‘Con Altira’ en ‘Aute Cuture’ in het slot, maar mensen staan ook ademloos toe te kijken bij het stemmige ‘Catalina’ en de abstracte synthlijnen van ‘Maldición’. 

HET MOMENT
De tweetrapsraket die de meeste indruk maakt is het a capella ‘A Ningún Hombre’ met een vervreemdende vocoder, gevolgd door het motorgeschal in ‘De Aqui No Sales’, die dan weer eindigt in een onstuimige danceoff. Heel indrukwekkend. Als ze dat avontuur weet vast te houden in haar klim naar de top, wordt ze nog eens de spannendste popster in de reggaeton-hoek. Nou ja, eigenlijk is ze dat al.

Voor meer Down The Rabbit Hole 2019 check je ons uitgebreide dossier

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12