Drie artiesten slepen Universal Music voor de rechter om streaming royalties
Fifty-fifty verdeling wordt realistisch gedacht
Gesteund door Kunstenbond Ntb en popmuzikantenclub BAM! gaan drie muzikanten de degens kruizen met het grote Universal Music. De drie - Henk Westbroek, Arriën Molema (Room Eleven) en Marinus de Goederen (aballadeer) - vinden dat ze te weinig royalties krijgen voor hun oude werk op streamingdiensten.
Henk Westbroek legt kernachtig uit waar de schoen wringt. ‘Heel veel artiesten, vooral oudere artiesten zoals ik - ik probeer het woord bejaarde artiesten te vermijden - maakten platen en hebben daar contracten voor afgesloten. In die contracten was een royaltypercentage afgesproken, in de regel iets van rond de 10%. Later werd streaming uitgevonden en daar bestaan geen regels voor. Platenmaatschappijen hebben eenzijdig vastgesteld hoeveel er betaald wordt voor streaming. En als je dan zegt, ja, maar dat vind ik onredelijk, dan zeggen ze: dan halen we toch je muziek van de streamingplatforms af. En dan ben je helemaal nergens meer.’
Volgens de drie artiesten en de kunstenbond zouden de verhoudingen voor streaming heel anders moeten liggen dan destijds voor de verkoop van platen en cd's. Met hulp van advocaat Bjorn Schipper eisen de drie een fifty-fifty verdeling, geïnspireerd door gewonnen rechtszaken van Eminem en Four Tet in respectievelijk Amerika en Engeland.
Bjorn Schipper stelt: ‘Als muziekadvocaat analyseer ik al ruim 20 jaar platencontracten en het gaat er bij mij niet in dat artiesten sinds de opkomst van de digitalisering steeds vaker zelf de investeringen doen in hun muziekopnamen en daarmee financiële risico’s lopen en tegelijkertijd steeds minder inkomsten uit streaming ontvangen omdat sommige platenmaatschappijen met hun artiestenpercentages terug lijken te willen naar het tijdperk van de lp, cassette en cd. Dat ligt dus niet alleen aan de hoogte van de vergoedingen die de muziekplatforms aan bijvoorbeeld platenmaatschappijen betalen, maar juist ook aan de soms ronduit scheve verdeling van die inkomsten tussen artiest en platenmaatschappij. Een moderne artiestenroyalty voor streaming ligt als je het mij vraagt eerder rond de 50% dan rond de 20%. Pas dan kunnen we spreken van een eerlijke beloning van artiesten.’
Henk Westbroek: ‘En het leuke is: als wij winnen, heeft de hele beroepsgroep daar plezier aan. Van Golden Earring tot aan Anouk en Bløf.’ Je hoort Henk Westbroek veel uitgebreider aan het woord over de rechtszaak komende donderdag in de Machine.