Album van de Week (10): Kali Uchis
Colombiaans-Amerikaanse zangeres presenteert haar hart op een fluwelen kussentje
'Love between two human beings can be so wonderful,' verzucht Kali Uchis in 'Love Between...', het vierde nummer van Red Moon In Venus. Daarin interpoleert ze de Memphis soul van seventies zangtrio The Temptrees, maar in plaats van een close harmony group hoor je nu één enkele stem die zucht, smacht, smelt als boter. Het is de zucht waarvan Uchis haar handelsmerk heeft gemaakt, de zucht die haar één van de grootste sterren in de neo-soul en r&b-hoek maakte, de zucht waarmee ze steeds roze wolkjes blaast door Red Moon In Venus. Het derde album van de Amerikaans-Colombiaanse zangeres loopt werkelijk over van de liefde, lust en verlangen. 'The mirror's on my ceiling, so I can watch you top me', kreunt ze in 'Worth The Wait', een sensueel duet met Omar Apollo. Of dan de psychedelische neo-soultune 'I Wish You Roses', een serenade aan een ex-geliefde over liefdevol loslaten. 'My petals are soft and silky as my sheets,' zingt ze lonkend. In de videoclip ligt ze in een bed van rozenblaadjes, een onmiskenbare referentie naar American Beauty: Kali Uchis als symbool van verlangen, van vrouwelijke schoonheid.
Stonden haar vorige albums al vol met slicke slowjams om dicht op je liefje te kruipen? Dan wijdt ze Red Moon In Venus totaal aan bonafide make out jams, waarin ze neo-soul, r&b, funk, soul en indie met elkaar vervlecht. Er zijn r&b-slowjams als 'All Mine' en 'Moonlight' (met productie van Benny Blanco en Cashmere Cat), dromerige neosoul ('Como Te Quiero Yo' stopt ze vol laagjes zang, boterzachte adlibs en wulps gekreun), de luxueus-klinkende discofunk van 'Endlessly' (met behulp van Darkside), en natuurlijk 'Fantasy', een bronstige afropoptune en liefdeduet met geliefde en Travis Scott-protegé Don Toliver.
Tussen die zwoele slaapkamerjams en lovesongs heen hoor je soms de pijn en bitterheid de kop opsteken, zingt ze over toxic relaties en het ontwikkelen van zelfrespect. Neem bijvoorbeeld 'Blue', een jazzy r&b-tune met saxofoon waarop ook de Londense jazz-drummer Yussef Dayes in de credits staat. Waarom pik ik dit, vraagt ze zich af, waarom zet ik mijn partner steeds weer op een voetstuk? In 'Hasta Cuando', een vilijne disstrack naar een liegende ex-geliefde bijt ze fel van zich af: 'Your girl talks shit about me just to feel better / At the end of the day, she'd eat my pussy if I let her / At the end of the day, she'd trade lives with me if God let her / So, whatever makes you feel better'. Ouch. Die zit.