LL19: Aanstekelijk Parcels is onweerstaanbare allemansvriend

Indiedisco van Australiërs wordt euforisch ontvangen

Heb je het al gehoord? Disco is helemaal terug! Dankzij eclectische dj’s op de serieuze dansvloeren van het land, en dankzij Parcels ook op de popfestivals. De in Berlijn woonachtige Australiërs groeiden in twee jaar van de Lima naar de Heineken met hun onweerstaanbare nu-disco die schatplichtig is aan zowel indie als elektronica. Op Lowlands is de band daarmee een heuse allemansvriend, die zijn publiek zo vlak voor de apotheose van het festival nog even een duwtje in de rug geeft. Voorin staan jonge meisjes die toch A$AP Rocky hier maar voor overslaan naast volwassen knarren met kalende kruinen. Gisteren zongen ze samen mee met de hits van Giorgio Moroder, vandaag verslijten ze hun schoenzolen verder bij dit vijftal, dat inmiddels ook al verrassend veel krakers heeft verzameld.

‘Overnight’ bijvoorbeeld, de ‘Get Lucky’-achtige track die Parcels maakte in samenwerking met Daft Punk. Of ‘Lightenup’, dat aan het begin van de set wordt ontvangen alsof het al jarenlang een Lowlands-anthem is. Zo gek is het ook helemaal niet dat Parcels zo aanslaat: de speelse formatie is simpelweg een uitstekende liveband, wiens gitaristen hun loopjes razendsnel afwerken en wiens drummer een vleesgeworden metronoom is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over die feilloze, Beach Boys-eske samenzang, die smelt tussen de trommelvliezen. En ook niet over die koddige choreografieën, die natuurlijk meteen van voor tot achter in de tent worden nagedaan.

Natuurlijk is de muziek van Parcels niet super spannend. Sterker nog, de sound van de band is best wel flauw. Maar met slimme synthbreaks en melancholische rustmomenten zoals meezinger ‘Withorwithout’ houdt het kwintet zijn show toch tot het eind interessant. Halverwege zit zelfs een track die zo’n beetje tegen house aan schuurt en creëert toetsenist Louie Swain met een oude transistorradio een komische collage van allerlei Nederlandstalige interviews en rapportages.

HET MOMENT:
Uiteindelijk mondt het allemaal uit in ‘Tieduprightnow’, de track met de beste baslijn van de set, waarbij de band baadt in alle kleuren van de regenboog. Buiten zakt de zon langzaam onder de horizon, binnen begint een dansende menigte vast met het afbreken van de Heineken. ‘We kunnen niet wachten om weer terug te komen’, roept gitarist Anatole Serret nog. Grote kans dat die wens binnen een jaar of twee, drie uitkomt: hier staat een nieuwe festivalfavoriet op die nog jaren zonder moeite meekan. Franz Ferdinandwatch your back

Meer #LL19 in ons dossier vol voorpret, interviews, recensies, en sfeervideo's!

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12