The Dare: indie-sleaze-posterboy brengt hitsige hits naar de Melkweg
Electro-clash-pervert is dé Gen Z-party-act
Gen Z-meiden, millenialmeiden, de meiden achterin de Melkweg die stiekem overwegen om hun vape erbij te pakken en óók piepjonge gastjes met zonnebrillen die precies het tenue van The Dare hebben gekopieerd: allemaal brullen ze mee met The Dare, zijn grootste hit zing met de vibe van een loopse hond die overal tegenaan wil rijden, slingerend met een beha: ‘I love girls who like to fuck, that’s what’s up!’
‘Girls’ dus, de oversekste electro-clash-banger uit 2023 waarmee The Dare in de voorhoede liep van de indie-sleaze-revival. Hij bereidde er de weg mee voor BRAT, zou vervolgens het hitsige anthem ‘Guess’ van Charli XCX en Billie Eilish produceren en werd via haar Boiler Room ook breder opgepikt als Gen Z-indie-sleaze-party-icoon. Dat voel je ook totaal tijdens zijn show – op een maandagavond! – in de Melkweg: vanaf de eerste track ‘Open Up’ explodeert het piepjonge publiek, en bij iedere overstuurde dancebreak wordt er harder en harder gejoeld. ‘Party culture is soooooo back!’ gilt een meisje, dat geen dag ouder dan 23 kan zijn?!?!
Zouden zij weten dat deze muziek propvol throwbacks zit naar de zeroes? The Dare wordt al gekscherend STD Soundsystem genoemd, als verwijzing naar de zang en het maatpak dat-ie van James Murpy leende, muzikaal refereert deze show vooral naar de eerste golf electroclash: 'I Destroyed Disco’ is een antwoord op indie-sleaze-hit ‘I Created Disco’ van Mylo, ‘Girls’ is geïnspireerd door ‘The Girls’ van Calvin Harris. En daarnaast valt op hoeveel hij naar de electro-clash-iconen van Justice heeft geluisterd. Neem alleen al die overstuurde synths, de epileptische strobes en de (onversterkte!) Marshall stacks, die in een halve cirkel op het podium staan en doen denken aan de set-up waarmee Justice tourde in de zeroes.
Nog zoiets: de manier waarop niks live is. Hij staat in zijn uppie op het podium, schiet af en toe van de midi-controller op rechts naar de synthesizer links om aan een knopje te pielen, maar verder… verder is dit toch gewoon een recht-door-zee tape-act. Een supereffectief knaluurtje (of nee, vijftig minuten!), en dit wordt ook gegarandeerd FEEST op Best Kept Secret. Maar het leukste moment is toch als-ie live effe dat extra stapje neemt, met een mash-up speciaal gemaakt voor deze show: minutenlang laat-ie de mokerlompe Boys Noize-esque beat van ‘Bloodwork’ opbouwen, om daar flarden van Charli’s ‘Guess’-vocal doorheen te vlechten. ‘You want to guess the color of my underwear?’ Dan wordt de zaal écht gek, en wordt die beha nog eens keihard door de zaal gezwiept. Roze, dus.