LL18: Bicep neemt voorschot op de nacht
Ierse elektronica-duo is groots doch voorspelbaar
Oei, had je de dresscode gemist voor het Ierse elektronica-duo Bicep? Awkward! Ja, op sommige plekken in de Bravo staan zoveel jongens en meisjes met glitters op hun frisse gezichtjes (en als het even kan ook op de borst) geplakt dat je je spontaan buitengesloten zou voelen in je simpele witte shirt. En hoe komen ze allemaal aan zulke ludiek versierde stokken? Daar eentje met een Minion-ballon en kerstlampjes, even verderop eentje met een roze flamingo en een lollig bordje. Alsof het Fusion is!
Het is ondertussen zo druk in de Bravo dat je alle kanten op wordt geduwd door jongens met malende kaken, en mensen zijn meer met elkaar bezig dan met het podium. Gek is dat ook niet, Bicep staat in het donker aan een berg MIDI-controllers te draaien. Er is werkelijk geen enkele spotlight op ze gericht, alsof ze liever een clubsfeer willen creëren dan die van een concert.
Met hun vorig jaar verschenen debuutalbum zette Bicep nogal een stap voorwaarts en ook op het podium schakelen ze op: ze doen nu liveshows met louter eigen werk in plaats van dj-sets, en dat maakt zo’n prominente spot in de Bravo op vrijdagavond ook mogelijk.
De arpeggio van de ene track zetten ze op de grootse housebeat van een ander, eventueel met zuchtende vrouwenvocalen en een breakbeat. Het is allemaal erg voorspelbaar, maar lang niet slecht gedaan en zo groots dat je automatisch begint te juichen bij elke break.
HET MOMENT:
Die hele lange versie van ‘Glue’ waar de hele set naartoe werkt, natuurlijk. Het is een hit die vorige zomer overal te horen was en alles bundelt dat Bicep behelst. Laten we het melancheuforie noemen, een combinatie van tranentrekker en ultieme feestvreugde. De kerk die de Bravo nu is, openbaart zich dan ook in haar volle grandeur: lichtgevende LED-strips tot in de nok van de tent, golvende lasers en een prachtig lichtplan. Dat wordt nog wat, vannacht.
Meer Lowlands.