LL17: Sampha grijpt Lowlands bij de strot
...en maakt zijn angsten publiek toegankelijk
Sampha, bekend van zijn samenwerkingen met Drake en Solange, maakte dit jaar de fantastische debuutplaat Process, vol subtiele, gelaagde r&b-songs. Collega Solange bewees gisteren in de Bravo echter al dat subtiliteit en gelaagdheid zich lastig laten vertalen naar het festivalveld. De details die een plaat zo interessant maken dreigen te verzuipen. Sampha lost dit vandaag in de Heineken op door zijn songs dubbeldik te onderstrepen met snoeiharde bassen, gierende synths en extra trap-hihats. En het werkt nog ook.
Kijk hier een deel van Sampha z'n optreden op Lowlands 2017 terug.
Al die elementen zitten namelijk al in Process verstopt. Het enige wat Sampha hoeft te doen om van 'Reverse Faults' een onvervalste banger te maken is alle schuiven net ietsje verder open zetten. Hij staat er zelf ook bij te springen. Behoorlijk knap, want Process gaat voor een groot deel over angst en eenzaamheid. Sampha slaagt erin om zijn persoonlijkste nummers toegankelijk genoeg te maken voor een festivalpubliek, zonder ze af te vlakken of plat te slaan.
HET MOMENT:
'Blood On Me' is op plaat een ijzingwekkende, verstikkende track. De schimmige achtervolgers waar Sampha over zingt voel je langzaam je rug op en je longen in kruipen: 'I swear they smell the blood on me / I hear them coming for me'. Kun je dat gevoel op een festival overbrengen? Het podium kleurt rood en al bij de eerste tonen klinkt herkenning uit het publiek. Herkenning van het liedje, maar ook van de angsten die het liedje omschrijft. Iedereen voelt zich wel eens overweldigd door het gevoel dat het gevaar je aan alle kanten omringt, fysiek of mentaal. Diepere bassen maken het nummer alleen maar meeslepender. Diezelfde benauwende tekst krijgt een heel andere lading als hij door honderd man gezongen wordt. Ineens spreekt er kracht uit, in plaats van hopeloosheid. Een verdomd knappe transformatie.
Meer Lowlands? Check ons dossier voor heel veel verslagen en video's.