Spotify’s Daniel Ek haalt uit naar klagende artiesten

De streamingtaart wordt groter, en meer artiesten profiteren daarvan

Crisis of geen crisis, Spotify kan in het tweede kwartaal van 2020 opnieuw goede cijfers laten zien. CEO Daniel Ek nam de gelegenheid te baat om een aantal specifieke ontwikkelingen in die groei te benadrukken. Zo stelt Spotify dat het tijdperk van de Top 40 voorbij is. De bovenste 10% van alle streams wordt momenteel gegenereerd door 43.000 artiesten, terwijl dat er een jaar geleden 30.000 waren. ‘Het is onze bedrijfsmissie om meer artiesten van hun kunst te laten leven, en we zien dat nu terug in de cijfers’, zegt Daniel Ek tegen Music Ally. ‘Meer artiesten breken serieus door, hebben impact en creëren nieuwe relaties met hun fans. De gemiddelde consument heeft nu een veel diversere smaak. Ze luisteren naar meer genres en kennen veel meer artiesten.’

Daarmee gaat Ek in op het geklaag dat regelmatig de kop opsteekt in de media. Artiesten roepen dat ze onmogelijk kunnen leven van hun muziek, dat ze te weinig krijgen voor streams. ‘Er zijn letterlijk miljoenen artiesten tegenwoordig. Dit soort berichten gaat altijd over artiesten die ontevreden zijn, maar je hoort zelden een artiest openlijk zeggen: ik ben super blij met het geld dat ik van Spotify gekregen heb. Achter de schermen zeggen ze dat wel, maar er is geen reden om dat hardop te zeggen.’ De realiteit, zegt Ek, is dat de taart steeds groter wordt, en dat meer artiesten ervan profiteren.

Een sprekend voorbeeld daarvan was het relletje rond WARP-artiest Lonelady begin dit jaar. Zij klaagde dat ze amper 40 euro bij mocht schrijven aan Spotify inkomsten. Haar klacht werd gretig verspreid op sociale media, maar feit is ook dat deze artiest al een paar jaar geen nieuwe muziek uitgebracht had. ‘Er zijn natuurlijk artiesten die het vroeger beter hadden, in de tijd dat je gewoon elke drie, vier jaar een album uit kon brengen. Maar de artiesten die op dit moment succesvol zijn begrijpen dat je een continue band met je fans moet opbouwen. Je moet aan het werk, een verhaal vertellen rond je album, en voortdurende interactie aangaan met je fans.’

Opvallend is dat Ek tegenwoordig kan schermen met Taylor Swift als best practice. De populaire zangeres lag jarenlang overhoop met Spotify. Haar nieuwe album Folklore, dat vorige week verscheen, liet de servers echter flink roken, en Daniel Ek is daar maar wat blij mee. Overigens wordt het aantal gebruikers dat Spotify gebruikt om naar podcasts te luisteren ook steeds groter. 21% van de luisteraars doet dat. Dat is interessant voor Spotify, omdat het zelf de inkomsten uit advertenties rond podcasts kan houden, terwijl zo’n 70% van de abonnementsinkomsten moet worden afgedragen aan de labels.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12