LL22: Fred again.. valt als het allereerste kwartje

Britse hitproducer is de ultieme gateway drug

Fred is in zwang, zoveel is duidelijk: al tien minuten voor aanvang blijkt de Britse producer véél te groot voor de Heineken. Kijk maar naar die rijen. Die reiken tot ver achter de tent en binnen is er al helemaal geen doorkomen aan.

Er hangt dan ook een flinke buzz om z’n show heen. Hij scoorde net nog een duo hits met ‘Jungle’ en ‘Turn On The Lights’, zijn volgende album Actual Life 3 kan ieder moment verschijnen en drie weken geleden verscheen zijn Boiler Room. Dat is nu al een historische bedoening, zo eentje die zich in het Boiler Room-canon kan voegen naast Nicolaas Jaar en Kaytranada. Fred zit zozeer in de lift dat hij ieder moment door het plafond kan schieten, om vervolgens neer te dalen op de AFAS Live-en van deze wereld. En wie weet waar het dan eindigt.

Hij ontketent er ook een waanzinnige collectieve euforie mee. Er gebeurt ook van alles op het podium voor continue shotjes dopamine: zo HAM als-ie gaat op de toetsen bij ‘Dermot’ is waanzinnig leuk om te zien, net als bij z’n Boiler Room reageren mensen mental op zijn gefingerdrum. En dan zijn er nog al die FaceTime- en Youtubesamples die hij tussen z’n liedjes propt. Bij een boel producers is het niet zo duidelijk wat er precies live gebeurt, maar bij Fred again.. is het zo klaar als een klontje.   

Het coolste aan Fred again.. is misschien wel dat-ie toch best linksige dance vertaalt naar een supertoegankelijke sound, zonder dat het naar de verkeerde kant van het spectrum schiet. Neem nou die plaat met Swedish House Mafia. Dat klinkt in theorie gewoon als een superslecht idee, in werkelijkheid is het een melancholisch breakbeat-anthem met een Future-sample. Natuurlijk is de straightfoward housebeat de rode lijn in deze show, maar des te leuker is het als er opeens een flardje jungle of drum ’n bass doorheen prikt en die met waanzinnig gebrul wordt ontvangen. Zo zou zijn muziek zomaar de ultieme gateway drug kunnen zijn voor mensen die zelden de voeten op de dansvloer zetten.

HET MOMENT:
Is vanzelfsprekend 'Marea (We've Lost Dancing'. Hij ontketent er ook een waanzinnige collectieve euforie mee. Alsof het allereerste kwartje OOIT collectief bij de hele zaal inkickt.

Meer Lowlands 2022 in het dossier

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12