Yellow Claw houdt Bibelot in zijn greep

Half uurtje is genoeg voor Ronnie Flex

Tekst: Lodewijk Hoebens Foto's: Marc de Jong ,

Het weekend begon hard in Bibelot, afgelopen vrijdag. De uitverkochte mainstage staat in het teken van Yellow Claw en hun mix van populaire dancestijlen als Trap, Dubstep, Moombathon en Gabber. Rapper Ronnie Flex krijgt een half uur om het publiek op te warmen.

De rapper uit Capelle knalt, met hulp van enkele Lefensmannen en de aantrekkelijke DJ Monica, in 30 minuten door een reeks hits waaraan hij de laatste jaren heeft meegewerkt. Een debuutplaat is er nog niet, maar er is wel een nieuwe EP gedropt. De single 'Zusje', waar ook Mr. Polska op meedoet, past perfect bij het gemiddelde profiel van de bezoekers van vanavond: meiden van gemiddeld 18 jaar, gekleed als dames uit een hip-hopvideo. Geen seconde staat de 22-jarige rapper stil. Hoe kan het ook anders op beats van Boaz van de Beats en Yellow Claw. 'Allermooiste Feestje' en 'Nooit Meer Slapen' zijn twee enorme bangers en zorgen al bij de eerste tonen voor een uitzinnige bende. Solo weet Ronnie zich ook uitstekend te redden. Zo komt zijn soulvolle zangstem naar boven tijdens 'Onder je Lokken' en het eerder genoemde 'Zusje'. Die vocale en muzikale diversiteit zorgt ervoor dat we nieuwsgierig blijven naar Ronnie's eerste langspeler.

Yellow Claw is een artiest met internationale klasse. Geen wonder dat Bibelot vrij snel uitverkocht was. Samenwerkingen met grote namen uit de 'trap scene' als Diplo en Major Lazer of Flosstradamus scoren ontzettend goed in het buitenland. De zesde track begint met een opmerkelijk intro van Frans Bauer. Tussen alle zware bassen, hi-hats en beats rond de 140 per minuut klinken de teksten van 'Pillz' bekend in de oren. Naast het vele optreden heeft het drietal nog tijd om via het Mad Decent Label van Diplo twee EP's uit te brengen. Uiteraard vergeet het Amsterdamse collectief Nederland niet. De single 'Thunder' dat zij samen met the Opposites doen, is een ode aan Thunderdome en blaast overal het dak eraf.

Nederlandse gabberglorie wordt vanavond vertoond door fans die Yellow Claw merchandise dragen. Op het podium kunnen ze drinken wat ze willen om vervolgens een potje te hakken en het publiek in te springen. Het blijft opmerkelijk hoe stage diven, crowd surfen en een wall of death prima passen bij dancefeesten. Bovendien wordt het allemaal toegelaten. Toch houdt de beveiliging een oogje in het zeil. Het is inmiddels al na twaalven, het alcoholniveau zal bij de meeste gebruikers vrij hoog liggen. Yellow Claw gaat onverstoord verder. Van de rustige single 'Shotgun', waarbij aanstekers massaal de lucht in gaan, brengen beats de mainstage moombathon-gewijs richting 'Last Night Ever'. Andermaal worden alle registers open getrokken. ''Eat My Pussy!", knalt meerdere malen uit de speakers. MC Bizzey doet zijn beroepsnaam alle eer aan als Master of Ceremony. Met gemak weet hij de zaal mee te krijgen. Af en toe even meerappen, het publiek waar mogelijk verder opjutten en non-stop dansen en springen. Het lijkt wel alsof muziek door zijn aderen vloeit.

Na een valse start bij de wall of death gaat het publiek los op de beats van 'Thunder' en stormen beide flanken elkaars kant op. Onder het goedkeurende oog van de Yellow Claw-crew op het podium. DJ's Jim Aasgier, bekend als regisseur van Rabat en Wolf, en Nizzle sluiten af met een explosief slot. Zij draaien onder andere i'Tornado' van landgenoot Tiësto en Steve Aoki dat leidt tot een circlepit van jewelste. Om het feestje gaande te houden zorgen twee dj's er nog, back to back, voor dat het publiek voorlopig niet naar huis hoeft.