Girls Names piekt laat in WORM

Voorprogramma Sexton Creeps maakt indruk

Robin van Essel ,

Hoewel 'The New Life' van Girls Names afgelopen jaar geen enorm verkoopsucces was - welke plaat is dat anno nu nog -, heeft de band uit het Noord-Ierse Belfast wel degelijk een reputatie hoog te houden in de indie-wereld. Vandaar dat het best wel nieuws is, wanneer zo'n naam op een regenachtige vrijdagavond in de Witte De With speelt. Ook voorprogramma Sexton Creeps uit Groningen verscheen afgelopen maanden meer dan eens op de radar. We gingen kijken.

Sexton Creeps

Jan Harry Rus, de voorman van het Groningse Sexton Creeps, lijkt sprekend op ‘Rules of Engagement’-acteur David Spade. Hij beschikt over dezelfde humor en charisma en heeft duidelijk ook goed naar Jim Morrison gekeken en geluisterd. Hij staat er tijdens het voorprogramma dat zijn band verzorgt ontspannen bij. Hij fluistert, zingt of schreeuwt met zijn indrukwekkende stem zijn poëtische teksten in een oude telefoon en loopt regelmatig door de zaal van WORM.


Sexton Creeps begon als muziekcollectief in een wisselende samenstelling en staat vanavond als enigszins stabiele zevenkoppige band op het podium van WORM als support van Girls Names. In de wereld van de mensen die het kunnen weten, gonst de naam van het collectief al een tijdje rond. De band crowdfundde de nieuwe plaat ‘Lesbian Skies’ en speelde in januari drie shows in de randprogrammering van ESNS.

In WORM blijkt de boeking in de Maasstad meer dan terecht. Sexton Creeps is in alles de Groningse klei ontstegen. De band klinkt nostalgisch, als de avant-garde van de eerder aan gerefereerde The Doors. Inclusief stevige, aan Pink Floyd schatplichtige solo’s van gitarist Steven Jouwersma en het zware, pompende psychedelische basspel van Jos Volkers.

Desondanks speelt Sexton Creeps met een moderne twist. Ondanks de zeven man (inclusief een lapsteel en toetsenist) produceert de band een toegankelijk en open geluid. Zangeres Klaske Oenemais vaak nauwelijks hoorbaar, maar als ze haar strot opentrekt in Pissing In The Woods, laat ze horen dat ze dat best vaker zou mogen doen. Ook lopen de overgangen tussen partijen soms wat moeizaam: Sexton Creeps ontbeert het nog aan veel live-ervaring en een uitgesproken eigen smoel, maar is in alles een heel degelijk, veelbelovend voorprogramma.

Girls Names

Girls Names is allang geen onbekende meer in Nederland. De speelde al regelmatig hier, onder andere in een uitgebreide tour met Cloud Nothings in 2012. Hoewel de plaat ‘The New Life’ geen bestseller was, zijn de Noord-Ieren één van de authentiekere bands die meeliften op de new wave- en postpunk-hype die bands als Editors de afgelopen jaren inzetten. Hypnotic Regression is een culthitje op de indie-dansvloeren en zo kan het dat de naam Girls Names vanavond in WORM gewoon bovenaan het affiche prijkt.

Bij de openingstrack Projektion en de al als tweede gespeelde hit, klinkt het er vooralsnog naar dat Girls Names een beetje ten prooi valt aan de eigen signature sound. De mix klinkt rommelig en de zang van Cathal Cully verzuipt in een zee van slecht afgestelde reverb. Ook van de daarna gespeelde nieuwe song blijft weinig over.

Gelukkig voor Girls Names en het publiek in het inmiddels volgelopen WORM wordt het vanaf Pittura Infamante beter. De reverb-knoppen worden wat teruggedraaid en het geluid komt beter uit de verf. Godzijdank. De postpunk van Girls Names is doorspekt met invloeden uit de synthpop en psychedelica en dat maakt voor interessant luisterwerk. Gelukkig, want de band bestaat niet bepaald uit ras-entertainers.

Dit gebrek aan interactie wordt desondanks goed gemaakt door de voor dit genre strikt noodzakelijke, retestrakke ritmesectie. Drummer Gib Cassidy en bassiste Claire Miskimmi leggen met mathematische precisie de fundering voor een uitgesponnen, dansbaar en psychedelisch slotstuk van ruim een kwartier. Daarbij beschikt Girls Names over de inderdaad over een in dit genre enorm authentieke sound. Deze set in WORM, met daarin maarliefst drie nieuwe songs, beloven in elk geval een vruchtbare toekomst voor de band uit Belfast.