Zoals je in mijn vorige blog kon lezen, had ik in april van dit jaar mijn band rond. Een drummer, bassist, toetsenist en gitarist ondersteunen me voortaan bij het uitvoeren van mijn muziek. Het bijeenbrengen van de muzikanten ging verbazingwekkend snel, waardoor we amper een week na de audities al in de repetitieruimte bijeen kwamen voor de eerste ‘echte’ repetitie. Het eerste punt op de agenda? Drie liedjes tot in de puntjes voorbereiden, om die vervolgens enkele weken later al op te gaan nemen in een professionele studio.
Voor beginnende muzikanten is het altijd lastig kiezen waar je je als eerste op moet focussen. Ga je eerst je best doen om veel op te treden en zo ervaring op te doen? Of richt je je juist eerst op het opnemen van wat materiaal, om zo het krijgen van optredens makkelijker te maken? Beide routes hebben hun voor- en nadelen.
Roulettetafel
Snel veel optreden klinkt goed, maar krijg dat maar eens gedaan zonder een seconde van je eigen muziek te kunnen laten horen. Zelfs het plaatselijke café zal liever al z’n geld op rood zetten bij een roulettetafel dan een bandje boeken dat nog niet eens een demo heeft uitgebracht. Nadelen van snel de studio in gaan zijn er ook: voorlopig treed je dan niet op. Bovendien gaan liedjes als je ze vaker speelt over het algemeen ook steeds beter klinken… maar als je ze dan allang opgenomen hebt, hoor je daar op de plaat natuurlijk niets van.
Ik hoefde niet lang te wikken en te wegen om een knoop door te hakken: ik besloot om eerst voor het produceren van goede demo’s te gaan. Niet alleen omdat het gewoon gaaf is om wat van je eigen liedjes te vereeuwigen (een CD-tje is nog steeds een leuke conversatiestarter op feesten en partijen..), maar vooral omdat het deuren in de muziek business zou kunnen gaan openen.
Direct nadat ik met de band voor het eerst gerepeteerd had, vond ik de tijd rijp om de beoogde producer voor de demo’s te benaderen. In mijn studententijd had ik al eens een Nederlandstalig liedje geschreven, dat ik opnam bij een Amsterdamse producer, Jens Munnik. Hij studeerde destijds zelf ook en de studio waarin we toen opnamen bleek zich bij hem thuis te bevinden. Eerlijk is eerlijk, mijn verwachtingen waren bij het betreden van zijn slaapkamer annex opnameruimte niet bepaald hooggespannen. Ik bleek er flink naast te zitten. Jens is één van de weinige producers die ik heb leren kennen te zijn die niet simpelweg op “record” drukt om een track op te nemen, maar ook echt van A tot Z betrokken is bij het liedje.Kwaliteit bleek bij hem voorop te staan, waardoor mijn studentenliedje tot mijn verbazing uitgroeide tot een goed geproduceerde track. Na jaren mailde ik Jens dus weer om mijn plannen met hem te delen. Een enthousiaste reactie volgde.