Cassette recensie: Dordt For Life

Hoe dichter bij Dordt, hoe harder het wordt

Tekst: Guido den Boer ,

"Dordtenaar word je niet, Dordtenaar ben je." Een wereldberoemde uitdrukking in Dordrecht. De Dordtenaren zijn een trots volk. Trots op hun prachtige oude stadscentrum, trots op hun brede culturele aanbod en trots op hun snoeiharde muziekscene. Zo trots zelfs, dat een groep vrienden besloot om een waar eerbetoon aan hun stad op te richten in de vorm van een hardcore band: Dordt For Life. Met zowel geharde veteranen uit de Dordtse muziekscene als frisse gezichten brengen deze mannen stevige up-tempo hardcore met een dikke knipoog. Dat de band een grote voorliefde heeft voor old school hardcore maken zij op vrijdag 14 juni nog eens extra duidelijk, door hun debuutcassette ‘Piss On Your Legacy” te releasen. Jawel, u leest het goed, een cassette. Zo hoort dat bij hardcore. En, vooruit, voor de liefhebbers die niet meer over een cassettedeck beschikken hebben zij ook een downloadcode beschikbaar.

“For the scene, for the scene, for the scene, Dordrecht hardcore!” Mocht de bandnaam het nog niet verraden hebben, dan mag het na de eerste tien seconden toch echt wel duidelijk zijn dat wij hier met een Dordtse band te maken hebben. Het tempo zit er direct goed in met snelle drumpartijen en loeiende gitaren. Een van de twee zangers schreeuwt vanaf de eerste noot zijn stem hees en de rest van de band brult her en der uit volle borst mee. De band maakt goed gebruik van kleine tempowisselingen, om de muziek extra power mee te geven. Op "From the Streets" worden de refreinen vooral door krachtige drums gedragen. Beide zangers krijgen hier ruimte om hun kwaliteiten te tonen.

Wie hardcore speelt moet hardcore leven. Dordt For Life ontbijt dan ook met bier, volgens de track "Beer For Breakfast." En waarom ook niet? Koffie is voor werkpaarden, thee is voor zwakkelingen. Echte mannen drinken 's ochtends gewoon bier.

Het tempo blijft hoog tijdens "Hit Hard" en "100% Hate Attitude", die zelfs iedere woonkamer in een moshpit veranderen. En dan is er plotseling een Nederlandse rap, zomaar uit het niets. “Reppin’ it Hard” is de vreemde eend in de bijt. “078, wie niet weg is, is gezien. Zweet en tranen, we bloeden voor de scene.” Mocht u net inschakelen, Dordt For Life komt uit Dordrecht. Dat u het niet vergeet.

Afsluiter en titelsong “Piss On Your Legacy” somt eigenlijk het hele debuut van Dordt For Life op. Snel, hard en volledig compromisloos, maar vooral met veel plezier gemaakt. Zoals de band zelf allang concludeerde; de originaliteitsprijs zullen ze er niet mee winnen, maar dat hoeft ook niet altijd. “Piss On Your Lagacy” is een uitstekende hardcoreplaat, een mooi eerbetoon aan Dordrecht en zal de cassettedeckverkoop in Dordrecht weer even doen herleven.

Dordt For Life presenteert hun debuut tijdens Dordt is Hard in Bibelot, op vrijdag 14 juni 2013.