Rotterdamse Museumnacht 2012

Musea zetten de deuren wijd open voor een gulzig publiek

Tekst: Jasper de Jong Foto's: Wim Barzilay ,

De museumnacht wordt traditioneel geopend voor de ingang van het Nationaal Architectuur Instituut (NAI). Rijen dik staan de mensen op elkaar gepakt te kijken wat komen gaat. Uiteindelijk komt Laura Stavinoha in een oversized jurk van ontwerpster Victorine Pasman Museumnacht 2012 openen met een nummer van Nena in operastijl gezongen. De deuren van het NAI gaan open en de museumnacht is officieel gestart. Het grote ‘laat-mij-verrassen’ is begonnen.

Huis Sonneveld
Bij binnenkomst zet je letterlijk 80 jaar terug in de tijd. Dit avant garde huis gebouwd in de jaren ’30 is nog geheel in de stijl van deze jaren. Bij binnenkomst wordt er met mimiek om stilte gevraagd en moeten we bescherming om onze schoenen heen, om het tapijt niet aan te tasten. We worden via een smal trapje naar boven toe geleid.
 
Zachtjes komen geluiden van muziekinstrumenten je tegemoet en uiteindelijk komen we in een schitterende woonkamer terecht. Hier zitten drie muzikanten en bespelen twee gitaren en een contrabas. Daarbij zit een vrouw de krant te lezen. Met gebaren wordt iedereen gevraagd op de vloer te gaan zitten, dichtbij de zithoek, waar de band zit.
 
Als iedereen zit, begint de band ‘The Yes Please’ te spelen. De vrouw blijkt de zangeres en begint heerlijk te zingen. De muziek is zoetgevooisd en laat een ieder ademloos meeluisteren. Na het eerste nummer denken de bezoekers dat je zelfs niet mag klappen en blijft het muisstil.
 
De zang van gitarist en zangeres zijn opvallend. Hun samenzang streelt de oren en past perfect bij de sfeer die deze ruimte uitademt. Uiteindelijk krijgen we drie heerlijk relaxte nummers voorgeschoteld en mogen daarna in stilte weer vertrekken. De volgende groep bezoekers staat alweer vol verwachting klaar.
 
Art Rocks!
De avond van museumnacht is een uitgelezen moment om een nieuw cultureel evenement onder de aandacht te brengen. In museum Boijmans van Beuningen staat vanavond de kick-off van het cross-mediale project Art Rocks! op het programma. Dit project is in het leven geroepen om beeldende kunst te verbinden met muziek. Tijdens Art Rocks! organiseert het museum drie maanden lang, in samenwerking met de Rotterdamse stichting Music Matters, een uitgebreid programma met muziekworkshops, jamsessies, masterclasses, museumconcerten en nog veel meer.
 
Alle muzikanten in Nederland worden uitgenodigd om een liedje te schrijven dat bij een kunstwerk past, die van tevoren geselecteerd zijn door het museum. Iedereen kan stemmen op de liedjes en uiteindelijk zal er een winnaar uit de bus komen die een clip, een optreden en 1000 euro kan winnen.
 
Tijdens deze perspresentatie is singer/songwriter Lucky Fonz III, als ambassadeur van Art Rocks! ook aanwezig. Hij heeft zich laten inspireren door een kunstwerk van Bas Jan Ader en heeft hier een nummer op geschreven. Wat schuchter vertelt Lucky Fons III wat zijn beweegredenen zijn om zich te laten inspireren door dit specifieke kunstwerk. Uiteindelijk speelt hij dit nummer ook, welke hij overigens vanochtend nog niet helemaal af had.  
 
Jazztrompetist Eric Vloeimans is ook aanwezig in het kader van deze perspresentatie en zal later ook een optreden geven in het restaurant van Boijmans. Binnenkort start er een AVRO programma, genaamd Art tracks, en dit programma sluit toevallig er goed aan op Art Rocks! De idee is dat bekende muzikanten rondlopen in een museum en een nummer schrijven bij een kunstwerk. De opnames zijn al geweest en Eric Vloeimans heeft zich laten inspireren door een kunstwerk van Salvador Dali.
 
Het was eigenlijk niet de bedoeling dat Eric Vloeimans hier zou komen optreden, maar uiteindelijk besluit hij toch om dit nummer voor het selecte gezelschap ten gehore te brengen. De genialiteit druipt van het stuk af en wat is het heerlijk om Eric helemaal alleen te horen spelen, waarin iedere toon, iedere adem heel goed te horen is.
 
Roodkapje
Soms moet je even afwijken van de Rotterdamse kunst-as om andere leuke dingen te zien. Op de Meent zit het tijdelijke kunstcentrum Roodkapje. De vooraankondiging was al veelbelovend met optredens van Steen, Coco Rosie en Alexander Marcus. Daarnaast zou Roodkapje en muziekpodium WORM getrouwd worden door Imca Marina. Ook zou er een bachelorparty aan vooraf gaan. Bij aankomst blijkt een programmablok net afgelopen te zijn en stroomt het publiek net de ruimte uit. Wat achterblijft is een groep engeltjes met witte gewaden en een wand besmeurd met taarten, waarop te lezen valt ‘Gooye naar de Dooye’.
De ruimte is een stille getuige van wat er zich net heeft afgespeeld.
 
Kunsthal
Een van de trekpleisters van deze museumnacht is de Kunsthal. Het is erg druk en er je moet even geduld hebben om binnen te treden. Binnen aangekomen blijken er diverse tentoonstellingen te zijn, die overigens een stuk minder interactief zijn dan wat ze vorig jaar in petto hadden. Om die reden ben je de expositieruimten vrij snel door om vervolgens met een cocktail in de hand van een optreden van Roosbeef te genieten, die vanavond twee optredens verzorgt.
 
In een goed gevuld auditorium trekt de band flink van leer en blaast hun nieuwe repertoire met frisse energie de zaal in. Vorig jaar is hun tweede album ‘Omdat ik dat wil’ uitgekomen en is een stukje steviger dan hun debuutalbum, wat de live performance ten goede komt. Exentrieke zangeres Roos zit, zoals gewoonlijk, op haar praatstoel en vermaakt het publiek met grappige anekdotes. Ze klaagt wat over het licht en ziet alleen maar oranje vlekken voor haar ogen.
 
Nieuwe nummers als ‘Twijfelaar’, ‘Nachtauto’ en het wat stevigere ‘Iets te veel wij(n)’ worden goed ontvangen door het publiek. Na een dik uur gespeeld te hebben, verlaat de band het podium en schuifelt iedereen weer de zaal uit naar andere spannende bestemmingen.
 
Veel knipperende groene buttonlichtjes belandden uiteindelijk in de Witte de Withstraat, waar de terrassen, dankzij de aangename temperatuur, uitpuilen. De nacht wordt aangewend om nog wat kunst en cultuur op te snuiven. In het NAI gaat het muziekfeest nog een tijdje door met dance-act Kraak&Smaak. Jules Deelder deelt rake klappen uit in schoenenwinkel Goliath met zijn 10 minuten durende gedichtentsunami. Langzaam maar zeker stappen we de diepe nacht in, nagenietend van al het moois wat de Rotterdamse museumnacht geboden heeft. Uiteindelijk verspreiden de groene lichtjes zich langzaam over de stad en worden steeds minder zichtbaar om uiteindelijk uit te doven.