Delains nieuwe album We Are The Others valt in goede aarde in Bibelot

“Charlotte Wessel is als frontvrouw van Delain en als zangeres gegroeid”

Tekst: Stefan Groenheide, Foto's: Joris van Dorp Schuitman ,

8 juni 2012, het Europees Kampioenschap voetbal is van start gegaan in Polen en Oekraïne, maar in Dordrecht is men met heel andere zaken bezig. De Nederlandse symfonische metalband Delain staat namelijk op de planken in Bibelot vanavond. De zaal wordt opgewarmd door de Rotterdamse metalformatie Sin7sinS.

Sin7sinS bestaat al geruime tijd en hebben dan ook al twee volledige albums op hun naam staan. Het laatste album (Carnival Of No Tomorrow), welke dit jaar uitkwam, kreeg lovende kritieken van de nationale en internationale pers.

De Rotterdamse band maakt gothic rock/metal met hier en daar wat Industrial invloeden. De heren van Sin7sinS stappen het podium op, met allen zwarte strepen onder hun ogen, gevolgd door zangeres Lotus waarna niet veel later de eerste riffs en baslijnen door de Dordtse popzaal denderen. Bassist JC Acid verdient een aparte vermelding voor zijn verschijning aangezien hij extreem lange dreads heeft die tot ver over zijn middel hangen (Lotus gaf aan dat dit de laatste show was voordat de dreads afgeknipt worden). Dit is vooral tijdens het headbangen een spectaculair gezicht.

De band weet het publiek bij Taste of Twilight pas echt op gang te krijgen en ook de nieuwe single Sick Of You doet het niet slecht in Bibelot. Het is een gemis dat er live geen keyboadist aanwezig is, want alle keyboardpartijen komen uit de laptop van drummer Heresy 101. Voor de rest geeft de Rotterdamse formatie een degelijk optreden weg. Zangeres Lotus moet oppassen dat ze niet te veel gaat poseren voor de aanwezige fotografen en gewoon doet waar ze goed in is: zingen en knallen op het podium.

Delain begon als hersenspinsel en later als project van bandleider en keyboardist Martijn Westerholt (ex- Within Temptation). Het project kreeg zoveel positieve feedback dat Westerholt samen met zangeres Charlotte Wessels en de rest van de band besloot om door de gaan. Zeven jaar na de release van het debuutalbum Lucidity is daar het alweer het derde wapenfeit van Delain We Are The Others. Het titelnummer is geschreven naar aanleiding van de dood van de Engelse Sophie Lancaster. Zij en haar vriend werden in 2007 in elkaar geslagen vanwege hun gothic–looks, Sophie is overleden aan haar verwondingen.

Fabrieks- en machinegeluiden klinken door Bibelot wanneer de band het podium op loopt. Met een kleine valse start (gitarist Bas Maas vergat de volumeknop open te draaien) knalt de band door met Mother Machine. Wessels is gehuld in een mooi kort jurkje en spoort het publiek meteen lekker aan om mee te gaan in de nummers. Veel van de nummers zijn afkomstig van het laatste album, zo komen onder andere Electricity, Milk and Honey, We Are The Others en single Get The Devil Out Of Me voorbij. Bij het laatst genoemde nummer krijgt Delain, onder aanvoering van Wessels, de zaal aan het springen

Wessels is, op een paar kleine foutjes na, zeer goed bij stem vanavond en heeft het duidelijk naar haar zin op het podium. Daarnaast is ze gegroeid als frontvrouw van Delain, waardoor ze het publiek tot het eind betrokken houdt bij de show. Een ander ding dat opvalt tijdens het optreden is de klik tussen gitarist Bas Maas en bassist Otto van der Oije. De heren zoeken elkaar regelmatig op tijdens de show en vechten glimlachend kleine gitaar- en basduels uit, ook het synchroon headbangen wordt door de heren niet vergeten.

Na Not Enough verlaat de band het podium, maar het publiek heeft duidelijk nog geen genoeg gehad van Delain en uiteraard keert de band terug voor Control The Storm en klapper The Gathering, waarop de zaal nog één compleet uit z’n dak gaat.

Opvallend is dat de aller eerste single (Frozen) waarmee de wereld kennismaakte met Delain ontbrak in de set, maar afgezien van dat timmert Delain uitstekend aan de weg in metalland.