Sexual Reproductive Systems (SRS) geniet in Kroepoekfabriek van EP release

Killer Sex Dub 'n' Roll kon niet beter worden gepresenteerd

Tekst: Sanne Poot Foto's: Ron van Rutten ,

De Vlaardingse band Sexual Reproductive Systems (SRS) kan tevreden terugkijken op hun EP release party van afgelopen zaterdag. In een uitverkochte Kroepoekfabriek zijn alleen maar enthousiastelingen. Dat alle mensen in de zaal via een e-mail naar de band is binnengekomen is daar wel waarschijnlijk wel een goede verklaring voor. Dit komt de vibe in het poppodium alleen maar ten goede.

De Noord-Hollandse band Wet T-shirt Contest heeft de taak te openen. Terwijl het publiek (dat stijlvol aan de late kant is) niet kan wachten tot de mannen van SRS het podium betrekken probeert Wet T-shirt Contest er het beste van te maken. De band maakt funk met een tintje grungerock. Terwijl de band begint met spelen wordt het drukker en warmer in de zaal.

 

Tijdens hun derde nummer ‘Jiggy’ weet zanger Tim van Furstenberg alle ogen op zich gericht te krijgen door met een bizarre zelfgefabriceerde uitvinding het podium op te komen. Door deze soort van alarm-klok-rookmachine rookt hij rustig een paar hijsjes. Leuk, maar muzikaal niet echt overtuigend. Iets meer ruimte voor de saxofoonklanken van Lars Posthumes zou de sound deze avond ten goede kunnen komen.

 

Rook, knipperlichten, een groot doek met de bandnaam. Het belooft wat. Bij de eerste klanken begint het gehos in de zaal al. De geluidsmuur die uit de versterkers op het podium komt, is er een waardoor niemand stil kan blijven staan. Het plezier dat de jongens onderling hebben spat er gelijk bij het wegtrekken van de rook al af “This is the SRS” roept gitarist Bart van Dorp. Wanneer zanger Ricardo van ’t Hof begint met rappen voelt de zaal al dat het goed zit. Sexual Reproductive Systems is heel erg op elkaar ingespeeld, dat blijkt al in de eerste paar nummers ‘Alround Killer’ en ‘Violance’. Vooral het geluid dat Bart Proost uit zijn Synths haalt al valt erg op, in combinatie met de strakke rock-klanken van Van Dorp, en drummer Ewout Bazen zet dit een on-Nederlands geluid neer.

 

Aan de track ‘Hurdy Gurdy’ heeft SRS samengewerkt met Rudeboy van de cross-overband Urban Dance Squad. De sound en energie van SRS is wel te vergelijken met die van UDS. Al zijn de dub-invloeden toch wel echt meer van nu. De aanwezigen in de Kroepoekfabriek reageren in ieder geval positief op dit nummer.

 

Voor hun EP heeft SRS ook samengewerkt met Sander den Besten van Señor Sander. Sander zingt dan ook mee in de KF. "Hij kan heel goed zingen, ik niet”, verklaart Ricardo. Het nummer ‘Give It All’ is aanstekelijk en wordt al snel ook in de zaal meegezongen. Na het nummer ‘Hit The Deck’ zit de set erop. Maar niet als het aan het publiek ligt.

 

Tijdens het concert klinkt het “broek-uit” al veel door de zaal. Wanneer de band terug komt voor een toegift, “gouwe ouwes” volgens de mannen zelf, klinkt dit geroep nog harder. De muzikanten trekken zich hier niks van aan en spelen strak hun laatste nummers uit. Toch gaan bij de laatste paar akkoorden nog wel de shirts van Van Dorp en ’t Hof uit. Waardoor er misschien nog wel iets harder wordt geklapt.

 

En dan kan er ook door de jongens zelf worden gefeest. De EP’s worden verkocht én gesigneerd terwijl de muziek nog doorgaat. Waxmaster E draait een goed dansbare mix van house, techno, dubstep, rave en hitjes, bijgestaan door een vrouwelijke MC. Daarna is het de beurt aan Sinner Of Sounds, met deze dubstep klanken, aangevuld door drum ‘n’ bass komt er een einde aan SRS’ EP release party.

 

De website van SRS is vernieuwd. Hier is ook alles over het album Killer Sex Dub ‘N’Roll te vinden.