#MM13 - Harry Hamelink: “Motel Mozaïque gaat terug naar de basis”

Middagprogramma krijgt “meer ballen, meer impact.”

Tekst: Jasper Willems ,

Afgelopen maand zijn de eerste van een kleine honderd namen voor Motel Mozaïque 2013 aangekondigd. Een kleine honderd? Je leest het goed. Directeur Harry Hamelink stelde in augustus nog dat het Rotterdamse festival “wellicht” kleinschaliger zou worden, nadat het FPK aankondigde geen meerjarensubsidie meer te geven. Hamelink: "Heel veel mensen dachten ook dat wij hierdoor niet meer zouden bestaan." Door de uitbreiding van het middagprogramma en het verkopen van enkel passe-partouts probeert Motel Mozaïque de traditie van een sterk, multi-disciplinair festivalprogramma standvastig voort te zetten.

De Rotterdamse popsector heeft het tegenwoordig moeilijk: ook het jaarlijkse festival Motel Mozaïque is er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen. De dertiende editie moet gerealiseerd worden zonder de jaarlijkse 80.000 euro van het Fonds Podium Kunsten. Desondanks kondigt Motel Mozaique wederom een programma van een kleine honderd acts aan. Hamelink: "Heel veel mensen dachten ook dat wij (door de bezuinigingen) niet meer zouden bestaan. Het is een fors bedrag, dat even voorop gesteld. Maar het is ook maar een klein deel van onze totale begroting. Plus, wij hebben het eigenlijk altijd al aan zien komen dat het zou ophouden, doordat het rijk enorm ging bezuinigen. We wisten van medewerkers van het FPK dat er eigenlijk nog maar een van de veertig festivals gehonoreerd kon worden. We hebben altijd gedacht: de kans dat wij dat worden is veel te klein." Wegens de enorme aandacht vanuit het buitenland is het volgens Hamelink logisch dat Eurosonic Noorderslag kon rekenen op de meeste steun. "Wij waren daar al op voorbereid."

Hamelink kondigde in augustus aan dat Motel Mozaïque druk op zoek is naar alternatieve bronnen van inkomsten naast de subsidie vanuit de gemeente Rotterdam. Door middel van sponsoring, bouwprojecten en zelfs crowdfunding probeert Motel Mozaique een deel van de financiering te dekken die normaal door het FPK wordt geboden. Hamelink: "In het geval van Motel Mozaïque betekent het dat wij weer helemaal terug zijn gegaan naar de basis. Waarom hebben wij dat festival eigenlijk ooit bedacht? Wat willen we ermee en waar staan wij nu na twaalf jaar? Dat heeft opgeleverd dat we voor het komende festival het basis-idee terugbrengen naar een belevingsfestival dat echt een heel weekend plaatsvindt.”

"Onze trouwe volgers en vaste bezoekers zullen dat helemaal niet zo verbazingwekkend vinden, want eigenlijk doen we dat al jaren door middel van gidstochten, slaapplaatsen en concerten. We vonden zelf dat we dat veel te bescheiden deden. Die avond- en nachtconcerten, dat weet iedereen wel, maar dat middagprogramma bleef best klein. We gaan dat groter inzetten en wat meer ballen geven, wat meer impact geven." Dat betekent volgen hem dat de grotere namen ditmaal ook 's middags hun opwachting zullen maken. Hamelink: "Wij zien aan de cijfers dat een derde van ons publiek al om vier uur, vijf uur, een polsbandje op komt halen. Dus die zijn gretig. Dus gaan we om vier al gelijk een uitgebreid programma maken. En we gaan het aantal slaapplaatsen ook veel meer uitbreiden."

Passe-partout
De keuze om enkel passe-partouts te verkopen is overwegend ontvangen met positieve reacties. Motel Mozaïque wil hiermee weer het ideaal van de festival als totaalervaring onderstrepen, met gastvrijheid en saamhorigheid als uitgaanspunt. Bezoekers die slechts voor een band of voorstelling komen, worden geprikkeld om de rest van het programma een kans te geven. Hamelink: "We zien uit cijfers dat het aantal passe-partouts ten opzichte van dagkaarten van de eerste tot aan de twaalfde editie is gestegen. Dat is dan wat mij betreft een hele logische keus. Maar we beseffen ons ook wel: stel dat we een band boeken die slechts één show in Nederland doet, die moeten een passe-partout kopen in plaats van een dagkaart. Waarmee je misschien ook publiek de kans ontneemt om op zaterdagavond te werken of weet ik veel wat. Dat is best wel tricky om te doen."

Daar komen de gevolgen voor de programmering nog bij. Gaat het tijdschema minder overlapping krijgen om te zorgen dat de gewenste opkomst gerealiseerd wordt? Is de druk grote publiekstrekkers binnen te halen nu groter dan ooit tevoren? Hamelink: "Die hebben we altijd, die uitdaging - dan wel druk - omdat we sowieso die 85% zaalbezetting moeten hebben om financieel quitte te draaien. Wij zeggen dat we gastvrijheid hoog in het vaandel hebben staan, maar als jij naar een concert gaat waar drie bezoekers zijn, dan ontstaat er weinig."

Steunpilaar popsector
Voor de eerste editie van Motel Mozaïque gaan we terug naar 2001, hetzelfde jaar dat Rotterdam werd uitgeroepen tot culturele hoofdstad van Nederland. Hamelink: "Toen was er een behoorlijk bruisend kunst- en cultuurklimaat. We hadden Nighttown, Rotown en nog wat clubs. Off Corso beleefde echt een toptijd die jaren. Daar maak je gebruik van, daar laat jij je door inspireren en daar werk jij mee samen. Toen Nighttown failliet ging in 2006, heb je even een heel andere situatie. Toen de WATT failliet ging opnieuw. Je moet elk jaar weer herbezinnen."

Een groot poppodium is volgens Hamelink precies het hetgeen wat er momenteel in Rotterdam ontbeert als overkoepelende faciliteit voor popmuziek en podiumkunsten. "Neem de Paradiso's en de Tivoli's: die zijn er naar mijn idee om twee dingen te doen: een goed ,eigenwijs programma brengen waar publiek op af komt. En daarnaast allerlei andere partijen in de stad, kleine poppodia en jonge honden met nieuwe ideeën, de mogelijkheid te bieden evenementen te organiseren waar nieuwe talenten een kans krijgen." Hamelink vertelt dat Motel Mozaïque die taak als steunpilaar voor de popsector nu gedeeltelijk op zich neemt, door bijvoorbeeld losse concerten te organiseren in De Doelen en de Schouwburg. Deze concerten krijgen volgens Hamelink "aparte financiering, los van het geld voor Motel Mozaïque." Hamelink: “Dat hebben wij opgepakt. Met liefde, moet ik erbij zeggen (lacht). Wat echt vervelend om te doen is het niet!”

Afgelopen maand zijn o.a. Retro Stefson, Brasstronaut, José James en Submotion Orchestra aangekondigd voor de komende Motel Mozaïque, dat komend jaar op vrijdag 5 en zaterdag 6 april plaatsvindt. De voorverkoop is deze maand gestart.