Secret Cinema brengt techno/ambient dubbelalbum uit Secret Cinema brengt techno/ambient dubbelalbum uit

“Er komt zoveel muziek uit dat mensen weinig tijd nemen”

, Atze de Vrieze

Secret Cinema brengt techno/ambient dubbelalbum uit

“Er komt zoveel muziek uit dat mensen weinig tijd nemen”

Atze de Vrieze ,

Vorige maand vierde Rotterdammer Jeroen Verheij alias Secret Cinema zijn twintigjarig jubileum als producer, volgende week verschijnt een nieuwe album van zijn hand. Een dubbelalbum, met een schijf techno en een schijf ambient.

“Er komt zoveel muziek uit dat mensen weinig tijd nemen”

Anderhalve maand geleden vierde Rotterdammer Jeroen Verheij alias Secret Cinema zijn twintigjarig jubileum als producer. Dat deed hij in Groningen, en om het te vieren draaide hij zijn eerste plaat als toegift, Sonar System van Meng Syndicate. “Ik was verbaast hoe goed die plaat klonk op de dansvloer. Hij is destijds gemaakt op Amiga computer en een sampler van 30 gulden, klonk op de koptelefoon nergens naar, maar op de dansvloer was het een hit. Er zijn 10.000 exemplaren van verkocht. Ik heb hem die avond los aangekondigd, ik zou hem niet meer naadloos in een mix kunnen laten opgaan.”

Jeroen Verheij heeft in de loop der jaren trends zien komen en gaan, en is zelf intussen zijn eigen koers blijven varen, ergens op het snijvlak van house en techno. De laatste jaren draait hij voornamelijk onder de naam Secret Cinema, maar hij werkte onder verschillende namen, zoals Forgotten Worlds, Stomach Basher en Grooveyard (met een rasechte top 40 hit). En Night On Earth, dat nu ook de ondertitel is van zijn nieuwe techno-album Minerals, dat 16 mei verschijnt. Het album heeft ook een tweede schijfje, een ambientplaat getiteld Moving Earth. “Samen met mijn goede vriend Robert Kroos ben ik in de loop der jaren alle spelonken van de muziekgeschiedenis in gedoken. Van modern klassiek tot Roemeense muziek. Robert ken ik al heel lang, hij heeft me destijds geholpen mijn tracks van mijn computer om te zetten naar vinyl. Onze vriendschap is altijd gebleven.”

Met zijn album hoopt Verheij ambient weer wat meer aandacht te geven. In de begindagen van zijn carrière, die redelijk samenvielen met de begindagen van de house, was op grote feesten ook ruimte voor rustige muziek. Er was zelfs sprake van een heuse chill-out hype, met speciaal ingerichte ruimtes. “Zelfs een grote organisatie als ID&T organiseerde destijds feesten met chill-out muziek. Ik hoop het weer wat bekender te maken bij het digitale muziekpubliek. Het is muziek om op te spacen. In deze fastfood tijd nemen mensen vaak niet meer zo veel tijd om echt rustig naar muziek te luisteren. Ik ben daar zelf ook slachtoffer van. Elke maand luister ik naar 3.000 nieuwe tracks, en dan hebben we het alleen nog maar over techno.”

Ervaring en kennis van het verleden kun je Verheij niet ontzeggen, maar het is zeker niet zo dat Minerals een letterlijke herhaling van zetten is. Ook niet nu een nieuwe generatie jonge clubgangers veel interesse heeft in de begindagen van house en techno. “Je moet jezelf altijd blijven uitdagen”, zegt hij. “Wat ik net zei over mijn eerste plaat, geldt voor veel releases uit die tijd. De geluidskwaliteit is in de loop der jaren sterk verbeterd. De oude Detroit releases zijn vaak niet goed in balans, de bas en de snare zijn te hard, de synthesizers te schel. Chicago house klonk vaak beter. Dat had waarschijnlijk te maken met het feit dat er veel zang in gebruikt werd, waarvoor duurdere studio’s nodig waren.”

Verheij leeft inmiddels alweer twintig jaar van zijn muziek, in eerste instantie met plaatverkoop als belangrijkste bron van inkomsten, de laatste jaren steeds meer met optredens als basis. Het liefst in clubs en het liefst lange sets. “Festivals vind ik ook leuk, maar daar ben je toch vaak gedwongen tot knalsets. Ik heb het onlangs erg naar mijn zin gehad in club Air, in de kleine zaal van Effenaar, in Studio 80.” Aan één principe houdt Secret Cinema na al die jaren nog steeds vast: hij beperkt zich liefst tot één instrument. “Een gitarist speelt ook alleen gitaar. Door zich volledig op dat ene instrument te focussen, kan hij het in al zijn fijngevoeligheid beheersen. Ik heb mijn muziek altijd zo compact mogelijk gehouden. Vroeger met één analoog apparaat, nu met mijn laptop.”

Minerals van Secret Cinema verschijnt op Gem/Word & Sound en is tijdelijk te beluisteren op de Luisterpaal.

nu op 3voor12