Lior krijgt De Unie muisstil met een intiem concert

Akoestische muziek van de Australische Lior Attar en de Nederlandse Daniel Versteegh

Tekst: Marieke Drees ,

Lior Attar treedt voor het eerst op in Nederland. In De Unie speelt hij zijn eerste Europese show. Via 3FM werd door Lior gezocht naar een aanstormend singer-songwriter talent om het voorprogramma te verzorgen. De enige voorwaarde: je moet je alleen met een gitaar kunnen redden op het podium. Lior verzorgt in Nederland namelijk alleen akoestische shows.

Akoestische muziek van de Australische Lior Attar en de Nederlandse Daniel Versteegh

Op deze avond is de Australische singer-songwriter, met Israëlische roots, Lior Attar voor het eerst in Nederland. In De Unie speelt hij zijn eerste Europese show. Via 3FM werd door Lior gezocht naar een aanstormend singer-songwriter talent om het voorprogramma te verzorgen. De enige voorwaarde: je moet je alleen met een gitaar kunnen redden op het podium. Lior verzorgt in Nederland namelijk alleen akoestische shows.

Uit de 133 aanmeldingen die 3FM kreeg heeft Lior zelf de winnaar geselecteerd, die in het ochtendprogramma van Giel bekend werd gemaakt. De gelukkige was Daniel Versteegh, een romantische singer-songwriter. Daniel mag alle vijf de Nederlandse shows openen. Direct na het eerste nummer werd duidelijk dat Lior een goede winnaar heeft gekozen: een prachtige stem en een mooi gitaargeluid zorgen ervoor dat De Unie totaal stil is. Als derde nummer speelt Daniel de single ‘Two Wrongs Don’t Make a Right’ van zijn eerste album. Na dit nummer legt Daniel uit dat alle nummers op dit album misschien wat depressief klinken, hij schreef de nummers over zijn ex-vriendin. Tussen de nummers door vertelt Daniel dat hij voor de wedstrijd Lior nog niet kende, maar direct daarna op Youtube had gezocht naar nummers. Meteen was hij onder de indruk, voornamelijk van het nummer ‘Lost in You’. Na een half uur spelen kondigt Daniel met trots Lior aan.

Dat Lior en Daniel het goed kunnen vinden blijkt snel als Lior opkomt, hij vraagt nog éénmaal een applaus voor het aanstormende talent. Lior speelt deze avond voornamelijk nummers van zijn compilatie-cd 3-2-1. Het eerste nummer wat Lior speelt heet ‘Autumn Flow’, tevens de titel van zijn eerste album. Direct is de zaal muisstil, iedereen is geboeid aan het luisteren. Het nummer ‘Daniel’ heeft Lior geschreven voor zijn beste vriend van de middelbare school. Ze dachten altijd beste vrienden te blijven maar na school zijn ze uit elkaar gegroeid. Drie jaar later kwamen ze elkaar tegen op straat. “Het was raar om iemand tegen te komen die je zo goed hebt gekend, dat nog ziet in zijn ogen maar dat je geen deel meer uitmaakt van elkaars leven”, aldus Lior. In de tekst wordt dit mooi verwoord: ‘Step into a doorway in my mind, this is where you live Daniel’.

Dat Lior uit Israël komt is in een aantal nummers goed te horen. Vooral in het nummer ‘Grey Ocean’ hoort de luisteraar in de uithalen die aparte Midden-Oosten sound. Ook heeft zijn geboorteland gediend als inspiratie voor het nummer ‘Bedouin Song’. Lior speelt niet alleen eigen nummers, ook een prachtige cover passeert de revue. Het gaat om het nummer ‘Satisfied Mind’, van John Martyn. Dit nummer is zeer populair; onder andere Bob Dylan, Jeff Buckley en Johnny Cash gingen hem voor met een coverversie. Lior heeft humor, dat blijkt niet alleen uit de manier waarop hij zijn concert aan elkaar praat maar ook uit het nummer ‘Diego and the Village Girl’ wat hij schreef op zijn doorreis in Mexico.

Tijdens het concert speelt Lior met drie verschillende gitaren. Hij is van mening dat hoe meer gitaren je gebruikt, hoe succesvoller je lijkt. Dit heeft hij afgekeken van Jackson Browne. Als kind is hij in Australië naar een concert van Browne geweest, hij had 44 gitaren meegenomen. Voor Lior was dit de sleutel tot succes. Lior sluit zijn concert af met ‘Lost in You’ en de 3FM hit ‘This Old Love’. Na dit laatste nummer houdt het publiek niet op met klappen. Een toegift volgt, volgens Lior een nummer met een vage link naar Nederland. Het betreft een cover van het Don McLean nummer ‘Vincent’. Toen hij opgroeide vond hij dit nummer vreselijk, hij kende destijds echter alleen de versie van Julio Iglesias. Lior eindigt met een Hebreeuws nummer, Avinu Malkeinu, met de boodschap: om vrij te zijn moet je medeleven tonen. De zaal was opnieuw stil. Kippenvel, er zijn geen woorden voor en gigantisch talent waren de meest gebruikte woorden van het publiek om dit prachtige akoestische concert van Lior te omschrijven.