Scandinavische klanken met het Amerikaanse Glasser in Rotown

Support act Eklin weet meer te overtuigen

Tekst: Francis Pronk Foto's: Marcel van Leeuwen ,

Zondag staan er twee bands op het programma in Rotown. Trek maar vast je warmste winterjas, wanten en muts uit de kast, want deze avond brengt je naar Scandinavische en IJslandse sferen.

Support act Eklin weet meer te overtuigen

Hoofdact Glasser uit Los Angeles heeft hun album 'Ring' in 2010 uitgebracht en heeft deze week een aantal shows in Nederland gedaan. Na support act geweest te zijn voor o.a. the Sigur Rós en Jónsi is het tijd om zelf de headliner van een show te zijn. Als support act hebben zij de Nederlandse band Eklin meegenomen om de boel op te warmen.

De Groningse band Eklin, vroeger bekend als Adept, is een vijfkoppige band rond ex-Adept gitarist Michiel Klein. In 2010 hebben ze hun debuutalbum 'Onwa' uitgebracht. De muziek is vooral instrumentaal en zangeres Leontien Herkelman legt veel gevoel in haar stem. Ze gaat erg op in de muziek en dat is een mooi gezicht an sich. Omdat er weinig zang in de nummers zit let je uiteraard meer op de instrumenten. De band heeft het slim aangepakt, want de herhaalde baslijnen en gitaarriffen blijven erg in je hoofd hangen. Door de effecten op de zang klinkt het hemels en elfachtig. De band hoeft niet veel te doen om de aandacht van het publiek vast te houden. De bandleden zitten stuk voor stuk in hun een eigen muzikale wereldje. Erg bijzonder om dit te aanschouwen. Het einde van de set is heel bombastisch; een mengelmoes van experimentele geluiden. Ze hebben een goede indruk achtergelaten bij velen in het publiek, want na het optreden wordt er enthousiast gepraat over het spektakel. Na afloop heeft Eklin een speciale merchandise, namelijk cassettes. De cd is ook op schijfje verkrijgbaar, maar een cassette doet de oude tijden weer herleven. Leuk idee!

De bandleden van Glasser komen in aparte outfits het podium op, wat iets wegheeft van de outfit van een imker. Zangeres Cameron Mesirow is in klederdracht gekleed en je zou haar zo in een tijdmachine willen doen, zodat ze in de renaissance terecht komt. Bij opener 'Apply' kom je direct in Scandinavische en IJslandse sferen. De stem van Cameron klinkt zoals we gewend zijn van Scandinavische zangeressen (terwijl ze uit Amerika komt) en de instrumentale geluiden eromheen geven een effect die muziek die o.a. Fever Ray en Björk ook hebben: zweverig. De toetsenist weet ook de floor tom te bespelen en de zangeres maakt rare dansjes, dat je je afvraagt wat ze heeft geslikt. Het past wel bij de sfeer van de muziek. In de muziek worden er veel samples gebruikt en de toetsenist gebruikt een opnamefunctie als hij zingt. Hij zingt de eerste stem en legt deze vast en daaroverheen zingt hij de tweede stem. Werkelijk alle nummers van 'Ring' komen voorbij. De muziek van Glasser is apart, maar er ontbreekt iets aan het optreden. Als toegift zingt Cameron het nummer 'Let No Man Steal Your Thyme' van Pentangle uit 1968 á capella. Een verrassend einde, maar toch was Eklin overtuigender qua performance.