Polsbandje met chip als concertkaartje nog toekomstmuziek

Marjanne Manders (MOJO): “Nieuwe manier om zwarthandel aan te pakken”

Atze de Vrieze ,

Geen ouderwets kaartje van papier, maar een polsbandje met een chip. Als het aan concertpromotor Live Nation ligt zou dat wel eens de toekomst kunnen zijn. De BBC meldde afgelopen week dat het megabedrijf experimenteert met zo’n systeem op kleine festivals in Engeland.

Marjanne Manders (MOJO): “Nieuwe manier om zwarthandel aan te pakken”

Geen ouderwets kaartje van papier, maar een polsbandje met een chip. Als het aan concertpromotor Live Nation ligt zou dat wel eens de toekomst kunnen zijn. De BBC meldde afgelopen week dat het megabedrijf experimenteert met zo’n systeem op kleine festivals in Engeland. Het systeem moet fraude met kaartjes en doorverkoop tegen gaan. “Als Fred Bloggs zich bij de ingang meldt, kan ik hem om identificatie vragen om te bewijzen dat hij het daadwerkelijk is”, zegt John Probyn van Live Nation UK tegen de BBC.

Ook het Nederlandse MOJO, onderdeel van Live Nation, volgt de ontwikkelingen op de voet, vertelt woordvoerder Marjanne Manders, maar concreet zijn de plannen niet. Volgens haar is zelfs het bericht van de BBC te enthousiast. “Ik heb zojuist contact gehad met mijn collega’s in Engeland. Volgens hen is dit oud nieuws. Het idee is er zeker, maar er is nog niet getest en ook op dit moment vindt geen experiment plaats.” Volgens Manders is een polsbandje met chip een mogelijk wapen in de strijd tegen ‘zwarthandel’. Met valse tickets hebben consumenten in Nederland relatief weinig te maken, wel met handelaren die tickets voor veel geld doorverkopen. Dat is MOJO een doorn in het oog.

Dat een chipsysteem kan werken, bewijst de Baja Beach Club. De Rotterdamse discotheek introduceerde al in 2004 een chipsysteem voor haar VIP-ruimte. De chips werden ingebracht in de bovenarm van trouwe bezoekers. Volgens Jo van Galen van de Baja Beach Club is het systeem nog steeds in gebruik. De chiphouders kunnen toegang krijgen tot de VIP-ruimte door hun arm te scannen. Met de chip kunnen ze ook hun drankjes betalen. Ook dat zou Live Nation volgens de BBC graag willen. “Het werkt nog steeds goed”, zegt Jo van Galen. “Er zijn nog geen chips kapot gegaan, en niemand heeft hem weer laten verwijderen. Op dit moment werken we aan een nieuw idee, waardoor VIP-bezoekers invloed krijgen op het licht en geluid in de zaak. Mensen die op een VIP-deck gaan staan willen vaak graag gezien worden. Je kunt je voorstellen dat er iets gebeurt met het licht als jij de club binnen komt.” 

Baja Beach Club introduceerde de chip vooral voor de lol, zegt Van Galen. Voor Live Nation is het een serieuzere zaak. Het brengt meteen serieuze vraagstukken met zich mee. Is het wel in het voordeel van de klant dat zijn ticket persoonsgebonden is? Wordt de privacy niet geschonden als persoonsgegevens opgeslagen worden op de chip? En is het een prettig idee dat Live Nation gedurende een festival precies kan registreren wat jij als bezoeker precies uitvoert? Wat je eet, welke podia je bezoekt en hoe laat je de camping weer opzoekt? Marjanne Manders van MOJO wil nog niet op dat soort vragen vooruit lopen. “Op dit moment kan ik daar niets zinnigs over zeggen.”

Jo van Galen heeft wel een mening over de privacy-problematiek. Volgens hem slaat Baja Beach Club zo weinig mogelijk gegevens op. “Als je binnen komt, zie je een foto, je naam en hoeveel geld er op je chip staat”, zegt hij. “Wij houden niet bij hoe vaak iemand komt of hoeveel chipgebruikers gemiddeld op feesten komen. Wij hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat we zeer voorzichtig zullen zijn met de privacy. Mensen willen ook niet dat het te commercieel wordt. Als we meer gegevens zouden opslaan, weet ik zeker dat 99% zijn chip weer inlevert.”