Directeur Urban Culture Podium: “Ik weet niet of er voldoende geduld is in Rotterdam” Directeur Urban Culture Podium: “Ik weet niet of er voldoende geduld is in Rotterdam”

Maasilo heet vanaf nieuwe seizoen ‘De Nieuwe Oogst’

, Erik Zwennes

Directeur Urban Culture Podium: “Ik weet niet of er voldoende geduld is in Rotterdam”

Maasilo heet vanaf nieuwe seizoen ‘De Nieuwe Oogst’

Erik Zwennes ,

Na de zomer zal het zogenaamde Urban Culture Podium verder gaan onder de naam ‘De Nieuwe Oogst’. Binnenkort zal na jaren van gesteggel en onduidelijkheid begonnen worden aan de verbouwing van de oude Maassilo in Rotterdam-Zuid. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit najaar het nieuwe podium worden opgeleverd. Directeur Sam Maipauw: “Er zit enorm veel druk op dit podium, ik weet niet of er voldoende geduld is in Rotterdam.”

Maasilo heet vanaf nieuwe seizoen ‘De Nieuwe Oogst’

Na de zomer zal het zogenaamde Urban Culture Podium verder gaan onder de naam ‘De Nieuwe Oogst’. Binnenkort zal na jaren van gesteggel en onduidelijkheid begonnen worden aan de verbouwing van de oude Maassilo in Rotterdam-Zuid. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit najaar het nieuwe podium worden opgeleverd. Urban (muziek)stromingen als hiphop, grime, dubstep en soul nemen een prominente plaats in in de programmering. Maar ook kunstdiscplines als fotografie, literatuur, dans, mode, graffiti en film horen hier bij.

Toen Maipauw in juli 2009 de functie van directeur accepteerde, wist hij dat het geen makkelijke klus zou worden. “Maar wel de moeite waard. Ik geloof heilig in het nut van dit platform. Met de verbouwing in het vooruitzicht kunnen we eindelijk gaan doen waar we voor zijn opgericht.” Er wordt al jaren gerept over de verbouwing, volgens de directeur is onderschat hoeveel tijd het kost de aanpassingen door te voeren. “Het is een samenloop van factoren geweest. Het duurde enorm lang voordat het politieke besluit eenmaal genomen was. Dan moet bedacht worden waar de nieuwe ruimte geschikt voor wordt gemaakt.  Daarna moeten architecten en aannemers aan de slag.” Ondertussen werd in juni van 2009 het besluit van de politiek teruggedraaid en de ontwikkelingen stopgezet. Pas in september van vorig jaar kon alsnog met de voorbereidingen van de verbouwing worden begonnen.

Inmiddels heeft er in Rotterdam weer een collegewisseling plaatsgevonden die onder meer gevolgen had voor poppodium Watt. Maipauw verwacht desondanks nu geen nieuwe vertraging van de verbouwing van zijn podium. “We gaan in ieder geval echt beginnen met de werkzaamheden aan de Grote Zaal. Er is vanuit de stad en politiek enorm veel druk op dit podium, maar ik weet niet of er voldoende geduld is in Rotterdam. Alle ontwikkelingen van het Urban Culture Podium worden onder de loep genomen. Alle blikken zijn op ons gericht, terwijl de voorwaarden al die tijd maar niet werden geschapen. Ik heb hiervóór bij Paradiso en Melkweg gewerkt, die podia stonden er ook niet in één of twee jaar.”

Maipauw is enorm teleurgesteld over het einde van Watt. “Ik was een enorm voorstander van Watt en ik ben hier absoluut niet blij mee. Zo’n podium heeft een uitstraling voor de gehele stad. Rotterdam heeft enorm veel jongeren, maar relatief minder hoger opgeleiden. Een stad als deze heeft een poppodium nodig om hen te behouden voor de stad. Ik denk dat iedereen inziet dat bijvoorbeeld Paradiso, Melkweg en Tivoli van essentieel belang zijn voor Amsterdam en Utrecht.”

Inmiddels zijn de overige podia in Rotterdam inclusief het Urban Culture Podium - verenigd onder de naam PopUp - uitgenodigd door de gemeente om te komen praten over de nieuw ontstane situatie in de stad. Volgens Maipauw heeft het einde van Watt geen directe positieve of negatieve financiële gevolgen voor zijn podium. “Er zijn nu nog maar twee plekken in Rotterdam met een capaciteit van rond de duizend man: wij en Off_Corso. Er zijn geluiden in de stad die zeggen dat wij als poppodium moeten gaan fungeren. Maar wij zijn geen poppodium. Grote clubshows vormen maar een deel van onze activiteiten en hebben talentontwikkeling tot doel. Het is allemaal nog heel prematuur.”

Over de ontwikkelingen in podium Waterfront kan Maipauw nog niet veel zeggen. “Ik ken de nieuwe mensen niet en weet niet precies wat hun plannen zijn.  Een groot deel van de oude Waterfront organisatie bestaat natuurlijk nog gewoon. Ik zou hen zeker betrekken bij de plannen. Ik sta open om te praten over de plannen van de nieuwe eigenaars. Ik hoop dat ze zich beseffen dat geld verdienen er bij een poppodium niet inzit. Je bent, op enkele uitzonderingen daargelaten, grotendeels afhankelijk van subsidie. Een poppodium zul je moeten runnen vanuit een passie, niet vanuit een winstoogmerk.”

Vorig jaar werd het Urban Culture Podium geconfronteerd met een bezuiniging van 50.000 euro per jaar. “Dat was absoluut niet prettig,” zegt Maipauw. “Ik heb er vertrouwen in dat het huidige college behoorlijk bestuur hoog in het vaandel heeft en de continuïteit van de afgesproken subsidies niet verder ondermijnt.” De directeur geeft toe dat het podium in het verleden van buitenaf groots is aangekondigd, niet zozeer door het podium zelf. Hij begrijpt dat de officiële opening in mei 2009, door onder meer Pete Philly & Perquisite, voor veel mensen te vroeg kwam. “Ook dat heeft te maken met druk van buitenaf. Ik snap de recente kritiek van Pete Philly, maar deze is niet terecht. De huidige zaal is inderdaad niet geschikt voor andere muziek dan dancemuziek. Ik nodig hem uit om na de verbouwingen het pand nog eens goed te komen testen.” Het enige dat het podium kan doen om de naam te herstellen is volgens Maipauw ‘keihard werken’. “Hij is blij met zijn team van programmeurs en hoopt in de korte tijd die het podium heeft om zich te bewijzen een aansprekend podium neer te zetten. “We zijn verzekerd van subsidie tot en met 2012, dat is een heel korte periode waarin we veel zullen moeten laten zien.”

Lees en download hier de brochure van De Nieuwe Oogst.

nu op 3voor12