De Laatste der Mohikanen (9): platenzaken in Nederland

Demonfuzz Records, Rotterdam: “Vinyl weer terug? Het is nooit weggeweest.”

Eelco Couvreur ,

“Wat er sterk is aan onze winkel? Alles is te vinden zodra je weet waar je moet zijn. Neem de vakken van de hiphop hier bijvoorbeeld. Een belangrijk label als Stones Throw heeft zijn eigen sectie, daarna komt de nederhop. Dan hier de battle wax. Verwant aan de battle wax zijn de b-boy breaks, de ultimate breaks & beats en dan de breakdance. Het dichtst naast de hiphop staat de R&B. Er is wel over nagedacht, ja.”

Demonfuzz Records, Rotterdam: “Vinyl weer terug? Het is nooit weggeweest.”

“Wat er sterk is aan onze winkel? Alles is te vinden zodra je weet waar je moet zijn. Neem de vakken van de hiphop hier bijvoorbeeld. Een belangrijk label als Stones Throw heeft zijn eigen sectie, daarna komt de nederhop. Dan hier de battle wax. Verwant aan de battle wax zijn de b-boy breaks, de ultimate breaks & beats en dan de breakdance. Het dichtst naast de hiphop staat de R&B. Er is wel over nagedacht, ja.” Voor aflevering nummer negen van De Laatste der Mohikanen zijn we vandaag bij Demonfuzz in Rotterdam, waar eigenaar DJ Git Hyper alias Erwin Zimmerman zijn vinyl bijzonder zorgvuldig ordent.  

“Boogie funk en modern soul is weer verwant aan R&B,” vervolgt Zimmerman de toer door het assortiment. Het moge duidelijk zijn: Demonfuzz is naast een vinylzaak vol mint exemplaren in vrijwel ieder denkbaar genre, een muzikale tijdslijn. Van italo disco tot new funk en van sixties rock tot aan de nieuwste beats uit Los Angeles, alles is te vinden aan de Nieuwe Binnenweg 86. Zimmerman is naast vinylondernemer ook één derde van de succesvolle hiphopformatie DuvelDuvel en veelgevraagd dj. “Soms is het goed te combineren. Vaak ook niet, zoals vandaag. Ik ben thuis bezig met een remix voor de radioshow Weekend Winfried, maar kon het niet afmaken want de zaak moest open,” zegt hij lachend.

Met zijn collega Michael Engelaan runt hij sinds 1998 de winkel in een straat die ooit bekend stond als walhalla wat betreft platenzaken. Maar die mythe wordt door Zimmerman gelijk ontzenuwd. “Weet je wat het is? Het is altijd geformuleerd als platenwalhalla, maar ik kan daar kort over zijn. Je had hier tot voor kort bijvoorbeeld Basic Beat, maar die verkochten alleen maar dance. Dan heb je nu nog Mid-Town, die verkopen gabberhouse. Triple Vision zit er nog steeds maar ook die verkopen alleen dubstep en drum & bass. Dan had je nog Boom Box, die jongen had zijn zaken niet op orde en ging failliet. Dus als je het goed bekijkt, is de Binnenweg niet een straat geweest met alleen maar breed georiënteerde platenzaken die over de kop zijn gegaan. De enige twee die serieus bezig zijn, zijn De Plaatboef en wij, en die bestaan allebei nog steeds. Het is dus een misverstand als mensen zeggen dat in deze business alles over de kop gaat. Het heeft vooral te maken met het feit dat bepaalde winkels maar één soort muziek verkopen, en dat sommige verkopers teveel liefhebber zijn en de leukste dingen zelf mee naar huis nemen.”

Demonfuzz maakt zich geen zorgen over het voorbestaan van de winkel of over vinylverkoop in het algemeen. “Mijn filosofie is dat als je weet waar je mee bezig bent, je voorraad op peil is, zo breed mogelijk verkoopt en niet teveel met je eigen ego bezig bent, je nog wel even vooruit kan. En met dat ego bedoel ik dat als je een bijzondere plaat op een rommelmarkt vindt, je die niet zelf houdt. Ik heb met mijn collega een deal, en dat vinden veel mensen gek, dat als er een plaat binnenkomt en hij zou voor € 12,- in de verkoop gaan, wij ook € 12,- aan de zaak betalen als we hem zelf willen hebben. Zo beteugel je ook een beetje de verslaving en ben je geen dief van de portemonnee van de zaak.”

Passie voor muziek is volgens Zimmerman de verklaring voor het succes van Demonfuzz. “Ik ben me op dit moment bijvoorbeeld aan het verdiepen in new funk bandjes. Soms worden er 300 exemplaren van een plaat van geperst en is het een instant collectable. Daar investeren wij dan weer en gooien een paar exemplaren in de kelder. Net zoals je dat met goede wijn zou doen.”

Dat vinyl weer in de lift zou zitten is volgens Zimmerman onzin. Hij hoort dat verhaal al jaren. “Mensen willen graag horen: ja, het komt weer helemaal terug, hè? Maar dat is een beetje een kip en ei verhaal. Ik weet nog dat ik in 1986 bij De Plaatboef platen gingen kopen, en die verkoper dat toen al riep.  Vinyl is gewoon nooit weggeweest.”

Over spelers als Bol.com en een Mediamarkt, die opeens weer vinyl verkopen, heeft Zimmerman geen goed woord over. “Die mensen zijn voor mij de maffia van de muziekindustrie. In hun reclames maken ze fysieke winkels en boekenmarkten belachelijk, maar ze lopen wel weg met de dingen die dat soort kleine ondernemers hebben bedacht. Nu komen er opeens re-issues uit van albums, omdat zogenaamd het vinyl weer helemaal terug komt. Maar dan brengen ze een Best Of The Golden Earring of een Phill Collins plaat uit op high quality vinyl. Terwijl ik binnen no time aan 300 originele exemplaren kan komen als het gaat om dat soort platen. Die mag je zo voor € 5,- inkoop van me hebben.”