Hiphop In Je Smoel presenteert Smoelwerk Hiphop In Je Smoel presenteert Smoelwerk

Hoofdredacteur Dave Vanderheijden over een decennium HIJS

, Tekst: Jelena Barisic

Hiphop In Je Smoel presenteert Smoelwerk

Hoofdredacteur Dave Vanderheijden over een decennium HIJS

Tekst: Jelena Barisic ,

Aanstaande zaterdag viert online hiphopmagazine en -platform Hiphop In Je Smoel onder de naam Smoelwerk haar tienjarig bestaan met een behoorlijke lading optredens, een documentaire, freestylesessies, breakdance battles en veel meer! Reden genoeg om hoofdredacteur en intiatiefnemer Dave Vanderheijden een aantal vragen over het afgelopen decennium en natuurlijk het grote festival voor te schotelen.

Hoofdredacteur Dave Vanderheijden over een decennium HIJS

Tien jaar geleden was jij degene die Hiphop in je Smoel heeft 
opgezet. Hoe heeft het platform zich binnen een decennium ontwikkeld?

 
Er is de afgelopen 10 jaar natuurlijk enorm veel gebeurd. Ik ben 
begonnen met een idee en zonder kennis van hoe je een website moest opzetten. Het heeft veel tijd gekost om dit allemaal onder de knie te krijgen, maar je kunt wel stellen dat hard werken loont. De site kreeg rond 2001 steeds meer aandacht en er waren ook steeds meer mensen die een redactionele bijdrage wilde leveren. Daardoor maakte we een flinke groei door en hadden we gelukkig ook iemand met heel veel verstand van websites, die tot 2 keer toe een compleet nieuwe website wist neer te zetten met alle toeters en bellen.

Wat waren de hoogtepunten en tegenslagen?

Het absolute persoonlijke hoogtepunt tot nu toe vind ik dat je met een groep fanatieke hiphopliefhebbers die op vrijwillige basis hun bijdrage leveren en dat je gezamelijk een website kan runnen. Vanuit de organisatie gezien waren er diverse hoogtepunten: de diverse hiphopparties die we hebben georganiseerd, vaak ook met exclusieve Amerikaanse artiesten. Een eigen radio programma bij Kink FM en de bijbehorende 2 hiphop marathons, diverse samenwerkingen met festivals, het uitbrengen van een eigen cd etc.
Dieptepunten zijn er ook geweest, zoals het mislukken 
van een Europees cd project: United States of Europe en er waren wat andere kleine dingen maar dat komt gelukkig verre niet in de buurt van de hoogtepunten die we gekend hebben.
Het absolute hoogtepunt moet voor ons allemaal nog komen natuurlijk: 19 september wanneer het festival gaat plaatsvinden en het boek, cd en dvd na 2 jaar keihard werken het daglicht gaat zien.
 
Door de non-commeciële houding van HIJS lijkt het platform wat 'dichter bij de mensen' te staan, het forum helpt daar natuurlijk ook aan mee. Heb jij dit bewust zo besloten? 

 
Hiphop In Je Smoel valt of staat met de inzet van onze redactie, zo 
simpel is het. Ik kan wel allemaal mooie en leuke ideeen hebben maar als er niemand mee wil helpen om het te realiseren dan houdt het in de meeste gevallen op. De meeste mensen hebben hetzelfde doel voor ogen en een goed beeld van wat HIJS moet zijn. Een van de uitgangspunten van onze website is het totaal afhankelijk kunnen opereren in alles wat we doen. Als wij iets constateren en wij willen daar onze mening over kwijt dan doen we dat ook. Wij zijn van niemand afhankelijk en  hoeven nergens rekening mee te houden en dat is prima! Op het moment 
als er bedrijven aan je gaan trekken als organisatie omdat je 
interessant bent vanwege je bereik van jongeren dan is dat leuk. Maar ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen die aan onze wensenlijst wil voldoen, dus dat zie ik niet gebeuren.

Zijn er bepaalde principes die je met betrekking tot de site staande wilt houden?

Een belangrijk principe voor HIJS is dat we onafhankelijk blijven en dat we tegenwicht bieden tegenover mensen die hiphop willen uitmelken omdat het nu populair is. Je kan ons zien als een soort waakhond, maar wel een waakhond die zelf ook initiatieven neemt om hiphop nog groter te laten worden in Nederland, niet iemand die alleen maar klaagt.

De afgelopen tijd zijn er veel hiphopfestivals geweest met in de line up een grote lijst aan Nederhopartiesten. Ben je van mening dat het ondertussen te veel van hetzelfde wordt?

Ik denk wel dat we met z'n allen wel moeten waken voor een overkill, Nederland is immers een vrij klein land en de doelgroep is nog relatief klein. Afgelopen zomer vond ik het wel een paar keer bijna iets teveel van het goede omdat er zoveel festivals vlak achter elkaar plaatsvonden. Ik hoop dat we in de toekomst meer rekening met elkaar kunnen houden qua spreiding en line up.
 
Op welke manier onderscheidt Smoelwerk zich van andere hiphopfestivals?
Ons festival heeft een duidelijk thema, de ontwikkeling van hiphop 1999 - 2009, live on stage, in de breedste zin van het woord. Daar komt bij dat het festival de release vormt voor een bijzoner naslagwerk in de vorm van een boek, cd en dvd. En dan is er ook nog een expositie in Watt.

Hoe goed denk je dat deze nevenactiviteiten samengaan met de optredens? Ben je bang dat  er een grote toestroom is bij de optredens waardoor de nevenactiviteiten niet goed bezocht zullen worden?

Dat is natuurlijk altijd lastig in te schatten, maar we vonden het van 
belang om een brede en bijzondere programmering neer te zetten. Het  festival begint om 15:00 uur met de boekpresentatie en 15:30 is de filmpremiere en om 17:00 beginnen de eerste live shows en we gaan door tot 5 uur in de ochtend. Als ik zelf bezoeker zou zijn dan zou ik het hele programma willen meepikken want het hoort allemaal bij het festival.
 
De buitenlandse surprise act is inmiddels bekendgemaakt, het zijn de Arsonists geworden. Waarom hebben jullie voor deze act gekozen?
 
Het was voor ons belangrijk om voor een act te kiezen die de afgelopen 10 jaar van zich hebben laten horen en het moest ook een exclusieve show worden. Het is namelijk een traditie van Hiphop In Je Smoel geworden om buitenlandse artiesten naar Nederland te halen voor exclusieve optredens zodat de bezoekers iets unieks krijgt voorgeschoteld. We hebben de afgelopen maanden met diverse boekers en artiesten gesproken en onze grootste voorkeur ging toch wel uit naar de Arsonists die 10 jaar geleden de laatste keer live optraden. Ze waren in 1999 voor het laatst in Nederland voor een vijftal shows en ik was zo onder de indruk van hun eerste show die ik in Utrecht zag dat ik besloot om naar nog 2 shows te gaan. 10 jaar later kan ik niet anders concluderen dat hun live show nog steeds in mijn top 5 van beste live hiphopshows die ik ooit gezien heb staat. Als je de exclusiviteit, relevantie en de live reputatie van deze formatie bij elkaar optelt dan is het een meer dan volwaardige act binnen 
Smoelwerk.

Hebben jullie met de Arsonists voor Smoelwerk bewust een wat oudere doelgroep proberen te trekken?


We willen ons met Smoelwerk richten op de jonge en oude generatie hiphop liefhebbers en vooral voor de jonge generatie stonden er al diverse artiesten op het programma. Door te kiezen voor Arsonists haak je aan op de oudere generatie die tien jaar geleden deze groep al live aan het werk hebben gezien. Ik weet zeker dat mensen die Arsonists niet kennen en hun 19 september aan het werk gaat zien blij verrast worden.

Wat vind je over het algemeen van de Nederlandse hiphopscene anno 2009?
 
De scene anno 2009 kent heel veel goede dingen, er waren nog nooit zoveel hiphopreleases en de doelgroep is volgens mij groter dan ooit.  Daar komt bij dat de een heleboel mensen bezig zijn met een professionaliserings slag waaronder wij zelf. Dat is wat mij betreft  een goed ding zodat hiphop volwassen kan worden. Er zijn natuurlijk ook een hoop bullshit dingen aan de gang, maar ik concentreer me liever op de positieve dingen en die zijn er genoeg.

Welke ontwikkelingen zou je graag nog willen zien binnen de scene?

Ik zou nog graag zien dat de hiphopliefhebbers hun eigen scene meer supporten door het kopen van cd's, merchandise en toegangskaarten voor parties. Iedereen wil altijd maar op de gastenlijst en cd's worden alleen maar gedownload. Mensen die binnen de scene hun nek uitsteken met het organiseren van hiphopdingen en het uitbrengen van muziek, moeten wel gesupport worden anders houdt het op een gegeven moment op. Als de investeringen niet terugkomen dan gaan mensen zich terugtrekken en mochten nieuwe mensen het stokje niet overnemen dan kan hiphop zich niet verder ontwikkelen en dat zou erg jammer zijn.
 
Ten slotte: Welke toekomstplannen heb je voor het volgende decennium HIJS?
 
We hebben diverse ideeen, maar nog geen concrete plannen dus dat gaan we de komende tijd rustig bekijken.

 

Het Smoelwerk Festival, met optredens van onder andere de Arsonists, DuvelDuvel en de Fakkelbrigade, vindt op 19 september plaats in WATT.

nu op 3voor12