Noord-Hollandse upcoming versus Rotterdamse ervaring

Levert dat een topavond op?

tekst en foto's: Joost Burger ,

Vrijdagavond, de week is weer voorbij. Tijd om het weekend eens goed in te luiden. En hoe kan dat beter door twee energieke bands aan het werk te zien in poppodium Victorie? We hebben het hier over de aanstormende Alkmaarse band The La La Lies en de ervaren Rotterdamse groep The Madd.

Levert dat een topavond op?

De Noord-Hollandse upcoming act, The La La Lies en het Rotterdamse The Madd hebben voor de meeste muziekliefhebbers geen introductie meer nodig. Beide bands timmeren hard aan de weg en optredens bij, onder andere, De Wereld Draait Door zorgen voor de nodige naamsbekendheid. Een leuke afwisseling in poppodium Victorie, zo tussen de pepernoten en de kerstballen in.

Het eerste wat opviel was dat het publiek dit keer een vrij gemeleerd gezelschap betrof. De organisatie had namelijk iedereen die een kaartje voor de Rolling Party (hiphop) van 19 december had gekocht gratis toegang verleend voor deze avond. Op zich is dit een mooi initiatief om zo te proberen de zaal voller te krijgen, echter gaven niet veel hip-hoppers gehoor aan dit gebaar. En zij die wel even kwamen kijken, leken zich al snel te willen voorbereiden op de volgende week en begaven zich huiswaarts.

Potentie
Het publiek dat wel voor de bands kwam, zag The La La Lies een goed optreden neerzetten. De nummers zaten strak in elkaar en werden enthousiast gebracht. Lies, Turn Up The Music And Dance, Blow Your Mind en het nieuwe nummer (nog naamloos maar deze avond voor het eerst gebracht) maakten de potentie van de Noord-Hollanders duidelijk.

De energie die deze leugenaars normaal gesproken van het podium laten afspatten, ontbrak echter en dat maakte het geheel eerder terughoudend dan uitbundig. Of het lag aan de zenuwen vanwege de vele bekenden in de zaal, het uitermate slechte zaalgeluid of het uitblijven van enige feedback van het publiek, we zullen het nooit weten. Feit blijft wel dat The La La Lies zeker een opwindendere show kunnen neerzetten dan ze nu lieten zien.

Knallen
Er restte nog het hoofdprogramma, het Rotterdamse The Madd. Hiermee ging de muziek een decenium terug in de tijd, van de 70’s punkrock van de Lies naar de swinging 60’s van zanger Dave von Raven en concorten.  De twee cd’s van The Madd staan bol van de opzwepende gitaarriffs en catchy hammond-orgel sounds. Dat kon toch bijna niet anders dan een goed feestje opleveren. En hoewel de heren van The Madd vanaf het begin wilden knallen werd de vaart getemperd door het haperen van de in-ear monitor van de zanger. Na een kort oponthoud speelde het kwartet echter schijnbaar ongestoord verder om het publiek zo min mogelijk te laten merken van de tegenwerkende techniek.

Lukte het The Madd dan wel om het Alkmaarse publiek te laten dansen? Om daarop kort te zijn, nee, dat lukte ze niet. Oké, een enkeling liet meer zien dan alleen het gebruikelijke knikken van het hoofd, maar soepel in de heupen swingend 60’s publiek bleef uit. Aan de Rotterdamse beatband lag het niet. Zij deden echt hun best om een reactie uit te lokken, maar tegen dit ‘handen-in-je-zakken-met-de-rug-naar-het-podium-publiek’ kon geen enkele band op.

Gezien: The Madd, The La La Lies
Victorie, Alkmaar, 11 december 2009