Grote Prijs Zuid Holland: Vivace Grote Prijs Zuid Holland: Vivace

"Muziek zo laag bij de gronds, dat het onder de zeespiegel ligt"

, Redactie 3voor12Rotterdam

Grote Prijs Zuid Holland: Vivace

"Muziek zo laag bij de gronds, dat het onder de zeespiegel ligt"

Redactie 3voor12Rotterdam ,

De finale van de Grote Prijs Zuid Holland komt er weer aan! 16, 18 en 19 april in Rotown en Watt strijden de muzikanten met elkaar om mooie prijzen in de wacht te slepen. Wij vroegen de Rotterdamse acts wie ze zijn, en waarom ze denken te gaan winnen! Tot aan de Grote Prijs kun je hier de artiesten leren kennen.

"Muziek zo laag bij de gronds, dat het onder de zeespiegel ligt"

Vertel! Wie, wat, waar?
De wetenschap van vibedesign, de kunst van het effect, beeldhouwen met ruis, schilder ruig rockende ritmes met het scherp van de snede.
Zwaar geïnspireerd door de rijke Rotterdamse underground, die nooit het experiment uit de weg is gegaan, ben ik begonnen met het fuseren van verschillende dance-genres, op zoek naar die ene groove, die ene vibe waardoor je nekharen overeind gaan staan en je in euphorische staat wil stampen, slaafs aan de coöperatie tussen beats en bass. Waar? In Rotterdam natuurlijk, waar anders?

Omschrijf je muziek voor iemand die er niets van weet:
Vivace is naarstig op zoek naar vloeiende grooves, de kunst van het beatbreken zonder breaks, het samensmelten van verschillende dance-genres. Van disco tot dubstep, van breakbeat tot hardcore, het hele idee van stramien-muziek loslaten, hokjes en genres zijn voor butjes. Muziek om je potdomme lekker bij te voelen, zonder te verzuipen in clichématige herhalingen of excessief gefilter. Als men er dan perse een stickertje op wil plakken, laat het dan 'polderdub' wezen: muziek zo laag bij de gronds, dat het onder de zeespiegel ligt.

Hoe ben je met muziek maken begonnen?
In de tijd van DOS werd de wereld bestookt met zogenaamde tracker-software, een stabiele en innovatieve manier om zelf muziek te knutselen met beperkte middelen. Als niewsgierig pubertje werd ik door een maat geïntroduceerd met Fasttracker en een week later had ik mijn ziel verkocht aan geluid. Met alle gevolgen van dien. Inmiddels werk ik alweer wat jaartjes met Renoise en heb redelijk wat verticale sequencer ervaring opgedaan. Bij je verse Renoise 2.0 versie zit dan ook een demo-track van mijn hand. In den beginne was ik vooral op zoek naar extreme intensiteit door excessieve beatmanipulatie. Jarenlang ben ik als 'Benefit of the Boomerang' actief geweest, heb door heel Europa opgetreden en een flinke stapel releases aan de man gebracht op labels als Ronin Collective, Yomi Records en Mindtrick Records. Die ervaringen heb ik gebruikt om terug te gaan naar mijn eigen wortels, mijn muziek terug in perspectief te brengen en het stramien dat men 'breakcore' en 'drill&bass' noemt los te laten.

Denk je te gaan winnen? En waarom?
Eerlijk gezegd interesseert het me geen moer. Tuurlijk maak ik dikke kans, anders stond ik daar niet, maar ik sta daar in de eerste plaats om mijn ding te laten horen, mijn tere zieltje bloot te leggen aan een welwillend publiek. Ik ga mezelf niet onder druk zetten met een drang naar prestatie, ik wil de mensen gewoon  laten horen waar ik voor leef en waar ik van geniet. Muziek met passie! Het is allang fantastisch dat ik met dit concept in de finale ben gekomen van de GPZH, een erkenning voor mezelf dat ik iets doe waar anderen zich ook lekker bij voelen en daardoor heb ik een stevig stuk motivatie om lekker door te gaan. Wie weet waar het schip strandt?

Anything else we need to know? Geheime toekomstplannen?
Het eerste album is in de maak, een introductie in mijn eigen geluid en voor mezelf een zoektocht naar de groove waar ik lekker op ga en waar ik van kan genieten. Cross-overs tussen dubstep, hiphop, house en hardcore, ondersteund door mijn eigen pretentieuze rijmerij. Hou ook een oogje open voor de Volgende Frietboerism hiphop boembap compilatie!

 

nu op 3voor12