CD-recensie: Harry Merry and The Must - Veronika

"Superleuk, en spannend, en vermoeiend tegelijk."

Danny Lelieveld, ,

Het is best moeilijk om een recensie te schrijven, als de muziek beinvloedt lijkt door... 'alles'.

Misschien verwacht je iets 'lulligs' zeker als je harry merry nog niet kende, en alleen de kinderlijke (maar zeer leuke) hoes van de cd ziet. En bij de eerste 30 seconden van de cd heb je moeite om dit idee uit je hoofd te zetten.

Het is best moeilijk om een recensie te schrijven, als de muziek beinvloedt lijkt door... 'alles'. Misschien verwacht je iets 'lulligs' zeker als je harry merry nog niet kende, en alleen de kinderlijke (maar zeer leuke) hoes van de cd ziet. En bij de eerste 30 seconden van de cd heb je moeite om dit idee uit je hoofd te zetten. Maar in die 30 seconden, na die 30 seconden, wanneer je je beseft dat de ook het bizarre koortje toch echt klopt bij de hele band en die in eerste instantie a-tonaal lijkende zang van harry de orgelman zelf, moet je jezelf toch gaan dwingen om anders te gaan luisteren, en denken over wat je in je cd spelert hebt gestoken. Stel: Je gaat naar het circus, haalt daar een acrobaat, een clown, 2 koorddansers, een sterke man, en nog wat andere sideshowartiesten vandaan, sluit deze (geheel á la captain Beefheart) een paar maanden (of misschien wel jaren) op in een huis met een paar instrumenten, en een chronisch tekort aan eten. Ik geloof dat de muziek die er dan ontstaat heel dicht bij deze plaat zal komen. Superleuk, en spannend, en vermoeiend tegelijk. De nog nét luisterbare versie van die trout mask replica. Als jij van recht toe, recht aan houdt, laat deze plaat dan vooral liggen. Maar ik zal nog vaak zat naar dit bizarre stuk muzak luisteren. Met een grote glimlach op m'n gezicht.