CD-recensie: Jugend - Nightstick

"Fuck ja!"

Alicia Breton Ferrer, ,

Toen ik ze voor het eerst zag, als vrouw verkleed tijdens een her dick-feestje in het Poortgebouw, was ik meteen fan. De beste bandnaam met een neger als zanger is zonder twijfel Jugend. En als je dan ook nog electro-metal maakt is het plaatje compleet. Voor mij wel in ieder geval. Na afloop van het concert ben ik uiteraard flink gaan googlen, maar kon vrij weinig over de band vinden. Zo vergat ik ze eigenlijk een beetje.

"Fuck ja!"

Toen ik ze voor het eerst zag, als vrouw verkleed tijdens een her dick-feestje in het Poortgebouw, was ik meteen fan. De beste bandnaam met een neger als zanger is zonder twijfel Jugend. En als je dan ook nog electro-metal maakt is het plaatje compleet. Voor mij wel in ieder geval. Na afloop van het concert ben ik uiteraard flink gaan googlen, maar kon vrij weinig over de band vinden. Zo vergat ik ze eigenlijk een beetje. Totdat ik hoorde dat ik de EP van ze mocht recenseren. Fuck ja, de EP van Jugend. Er staan vijf nummers op getiteld Nightstick, 1001 k., Ras Extenza, Sophie Sofie en Ras Extravaganza. Dit laatste een remix van Love Explosion. Als 'fan' ben ik natuurlijk verschrikkelijk bevooroordeeld. Misschien zou ieder ander het wel heel slecht vinden, omdat.... ... de stem monotoon is ... de tekst heel serieus bedoeld is en heel slecht is ... de tekst helemaal niet serieus bedoeld is en daarom heel slecht is ... de gitaren cliché metal klinken ... de beats geen mooie uitgezochte geluiden hebben ... de beats heel recht toe recht an zijn ... het stom is om Engels en Nederlands af te wisselen en dan ook nog met een slecht accent ... de band Jugend heet ... het totaal belachelijk is ... het klinkt als de soundtrack van 'the Jackall' met Bruce Willis (of in ieder geval dat ene liedje in dat huis, als die Russische vrouw met dat litteken wordt neergeschoten als ik het me goed herinner) ... de stem op de EP bovenop de muziek ligt ... er weinig variatie in de nummers zit ... iets anders Ik ben in ieder geval van mening dat Jugend de wereld gaat veroveren en dat de remix 'Ras Extravaganza' een radiohit gaat worden met een videoclip met dansende naakte wijven op skippyballen en bananen. Ik ben heel benieuwd wat ze verder gaan maken en doen. Favoriete nummer op de EP: Nightstick