Column Leen Steen : Rotterdam Popstad nr.1!

"Een goede popcultuur moet van onder af opgebouwd worden"

Leen Steen, ,

Woensdag aanstaande is er een hoorzitting in Waterfront met als onderwerp; “Rotterdam popstad nr. 1”. Reden voor Leen Steen, opperhoofd van Tocado-Records en all-round Rotterdams Punkpersoon, om in de pen te klimmen en een venijnige column aan dit onderwerp te wijden.

"Een goede popcultuur moet van onder af opgebouwd worden"

Woensdag aanstaande is er een hoorzitting in Waterfront met als onderwerp; “Rotterdam popstad nr. 1”. Ik vroeg me meteen af op welke plaats in de competitie der Nederlandse popsteden Rotterdam nu staat? Ik ben bang dat Rotterdam al blij mag zijn als de stad zich nog ergens in de top tien kan handhaven. Welke steden hebben een betere popcultuur? Bijna alle grote steden. Amsterdam staat waarschijnlijk nog steeds eenzaam bovenaan, gevolgd door Utrecht, Groningen, Tilburg, Nijmegen, Alkmaar, Eindhoven, Maastricht en misschien zelfs Den Haag nu het Paard daar weer open is. Nu is het natuurlijk belachelijk om in termen van een competitie te gaan denken, en ik snap dan ook niet waar de ambitie om popstad nr. 1 te willen zijn nu vandaan komt. Het is nu eenmaal een feit dat je naar andere steden zal moeten reizen voor bepaalde bands die je nu eenmaal heel graag wil zien. Want het echte probleem is niet dat Rotterdam geen popstad nr. 1 is, maar dat Nederland niet meer popland nr. 1 van Europa is. In de eighties hadden we een uitgebreid stelsel van jongerencentra in dit land. Elke wijk van alle grote steden had enkele jongeren centrum en kleine steden hadden vaak toch ook minstens één. Die centra hadden allemaal een vaste aanhang die er elk weekend zat. Dat maakte Nederland super aantrekkelijk als poort naar Europa en bijna alle nog onbekende Amerikaanse en Engelse bands die ooit doorgebroken zijn, begonnen met een uitgebreide tour door Nederland. Wat een tijden waren dat. Je zag een dergelijke band in Rotterdam en als je echt helemaal fan was geworden kon je ze het hele land door volgen en ze desnoods een week lang in verschillende steden zien. Maar opeenvolgende regeringen en stadsbesturen vonden die centra te duur en niet productief genoeg. De J.C. ’s werden misschien zelfs vaak als broeinesten van rebellie en ontevredenheid gezien. Jongerenwerkers waren in de optiek van de machthebbers allemaal van die linkse rakkers die de jeugd indoctrineerden met gevaarlijke denkbeelden. Het antwoord was wegbezuinigen. Vervolgens kwam men er natuurlijk achter dat er de popcultuur begon weg te kwijnen. Toen kwamen ze in Trilbug met 013; een zaal met een grote capaciteit die de wat bekendere bands kon trekken en voor je het wist wilde elke gemeente zo’n grote poptempel. Want dat trekt uitgaanspubliek van buiten de stad en dat is goed voor de economie. Jammer dat nadat al die grote tempels waren verrezen de aantrekkingskracht van de grote poppodia meteen begon te tanen. Je kunt moeilijk de wat grotere bands in al die grote zalen zetten want daar is domweg niet genoeg publiek voor. En stel je voor dat een band als the Kaiser Chiefs vijf optredens in verschillende steden in Nederland zou doen. Je zou ze dan alleen kunnen volgen als je wel een heel dikke portemonnee hebt want de toegangsprijzen zijn tegenwoordig echt misselijkmakend hoog. En in de tussentijd moeten die tempels minsten een maal per week vol om rendabel te blijven en dat lukt ze gewoon niet. Zeker niet als de concurrentie tussen die grote zalen steeds heviger wordt omdat er domweg steeds meer zalen met een grote capaciteit in het land verrijzen. Het zou best goed zijn voor Rotterdam als er een podium bij zou komen dat een capaciteit tussen Nighttown en Ahoy in heeft. (2000- 2500) maar om te denken dat het de oplossing is om de popcultuur er bovenop te helpen is een idee-fixe. Een goede popcultuur moet van onder af opgebouwd worden. Er moet veel en divers aanbod zijn van muziek. Rotterdam heeft de laatste tien jaar al een erg goede naam opgebouwd wat betreft de aanwas van lokale bands. De scene is sterk. Gebruik die kracht. Laat de locals meer voorprogramma’s doen. Schaf die afgrijselijke tweedeling tussen optredens en de bijna verplichte dance-avond erna af. Laat optredens weer het hoogtepunt van de uitgaansnacht worden in plaats van het voorafje. Het enige wat de gemeente voor de popcultuur kan doen is zorgen dat de infrastructuur verbeterd wordt. Dus zorg voor een nieuwe Baroeg die wat beter bereikbaar is. Maak nu echt eens een uitgaansgebied van de Boompjeskade en verbindt dat met de wijk achter de Witte de With en de Binnenweg. Laat ons lekker de hele nacht door de stad dweilen en van zaal naar zaal trekken op zoek naar de hotspots en zorg dat mensen die niet tegen uitgaanslawaai kunnen ergens anders kunnen gaan wonen waar het rustig is. (liefst ver buiten de stad!) De rest is up to us!! Er zijn zat mensen die goed kunnen programmeren en promoten. Geef ze de ruimte en dat wordt het nog wel eens wat hiero!