Is urban nog wel van deze tijd? Is urban nog wel van deze tijd?

Organisator Steenkist: "In het buitenland is urban heel geaccepteerd. Alleen noemen ze het daar anders"

Is urban nog wel van deze tijd?

Organisator Steenkist: "In het buitenland is urban heel geaccepteerd. Alleen noemen ze het daar anders"

Met urban werd ooit de grote stadsproblematiek van zwarte bevolkingsgroepen aangeduid. Inmiddels wordt het woord vaak aan muziekevenementen gekoppeld. Voor sommigen betekent het woord vooral commercie. Maar urban lijkt tegenwoordig vooral 'narigheid' te betekenen. 3VOOR12 belt eens rond.

Organisator Steenkist: "In het buitenland is urban heel geaccepteerd. Alleen noemen ze het daar anders"

Afgelopen weekeinde braken er na de urbanavond PatroXL in het Haarlemse Patronaat ongeregeldheden uit waarbij uiteindelijk een groep van twaalf man werd aangehouden. Op 30 december viel in Rotterdam een dode na afloop van een feest in de Maassilo. Ook hier betrof het een urbanavond. Urban stond ooit voor ‘de grote, zwarte stadscultuur’, maar inmiddels lijkt het woord synoniem voor een fikse portie narigheid. Onafhankelijke urbanorganisaties zijn vaak aangewezen op poppodia voor onderdak. Maar niet iedereen ziet die organisatoren even graag komen. Koos Hanenberg van de Maassilo heeft zijn lesje geleerd: “We willen geen onderdak meer bieden aan dat soort monocultuur.”

Nicky Steenkist van Restyled Events is 21 jaar oud en organiseert sinds zijn zeventiende urbanfeesten. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de succesvolle PatroXL avond die eens in de twee maanden in het Patronaat wordt gehouden en vanaf de eerste editie steevast uitverkoopt. Steenkist spreekt liever niet meer van ‘urban evenementen’. “Urban is heel commercieel, sinds het werd opgepikt door de media. Maar voor TMF-hitjes moet je niet bij ons zijn.”

Dat urban een nare bijklank heeft gekregen, is voor Steenkist inmiddels de dagelijkse praktijk: “Als ik bij een zaal binnenkom met een voorstel voor een feestavond, is het alsof je een klap in het gezicht uitdeelt. Mensen beginnen meteen over beveiliging of laten je niet toe. Ik merk dat vooral de Marokkaanse jeugd een slechte naam heeft. Opvallend is dat we ook veel evenementen in het buitenland doen en daar nooit een probleem hebben. In Duitsland en Zwitserland is urban heel geaccepteerd. Alleen noemen ze het daar gewoon hiphop en r’n’b.”

Hatim el Khatib werkt voor FunX in Utrecht en organiseert daar Super Sunday dansavonden. “Die avonden zijn meer op house gericht dan op urban. Ik hou ze overigens strikt gescheiden van wat ik doe voor FunX. Het is waar dat op urban feesten de sfeer vaak grimmig is. Je hoeft maar één keer verkeerd te kijken…“

Latin Village is een multiculturele dansavond plus festival waar een gemengd publiek op af komt en waar salsa, latin en ethnic hoog in het vaandel staan. De leek zou kunnen denken dat het hier om urbanfeesten gaat. Maar voor Mo Sahib van Latin Village is urban al een tijdje dood: “Urban was een hype. Mensen die van die commerciële hiphop en r’n’b muziek houden willen helemaal niet ‘urban’ genoemd worden. En de mensen die echt van etnische muziek houden willen altijd nieuwe muziek horen. De ongeregeldheden die je op zogenaamde urbanfeesten ziet, komen meestal door van die ‘download jongetjes’. De mensen die op Latin Village komen, laten zich niet typeren. Het zijn liefhebbers van salsa. En dus is Latin Village wel wat anders dan een urban feest met 50 Cent en al die andere ellende.”

In de Rotterdamse Maasilo is de afgelopen jaren behoorlijk wat aan urban gedaan. “En dat ging geregeld fout,” zegt verhuurder Koos Hanenberg. Na de schietpartij, daags voor oud en nieuw in de Silo werd de roep om ander beleid heviger. “Vanaf nu willen we een pluriforme jeugdcultuur laten zien met alle stromingen van rap tot rock. Muziek moet de mensen bij elkaar brengen. Er is niets mooier dan een rastagast te zien headbangen.We hadden er al langer over nagedacht. Maar sinds het nieuwe jaar zijn we extra huiverig om avonden te programmeren voor monocultuur. We willen niet een feest waar alleen Antillianen op afkomen. Ook dancehall is zo’n monocultuur. Per aanvraag van een organisatie bekijken we wat voor publiek er op af zou kunnen komen.”

Toch ook nog wel een positief geluid uit Rotterdam. Harry Hamelink, programmeur van ondermeer Nighttown en Motel Mozaique, had geregeld met urbanactiviteiten in de Rotterdamse popzaal te maken. “En als we straks weer open gaan zullen we ook wel weer avonden hebben met het woord ‘urban’ op de affiche. Ik vind het onzin om zo’n naam te verbieden. Het hangt heel erg van je definitie van urban af. Ik vind reggae urban. Maar ook een kunstwerk kan urban zijn. Urban kan ook heel relaxed zijn.” Hamelink is het dan ook niet eens met zijn stadsgenoot Hanenberg om een verbod op de monocultuur uit roepen: “Ik denk niet in zulke termen. Van Dik Hout is ook een monocultuur, techno ook. Je moet gewoon per evenement bekijken hoe je iets aanpakt. Soms moet je juist die monocultuur centraal stellen.”

Ondertussen blijft er in Rotterdam 15 miljoen euro in een potje zitten om de urban cultuur te steunen. Hanenberg heeft daar zo zijn gedachten over: “Dat potje is verzonnen door een blanke beleidsmedewerker van middelbare leeftijd die had opgevangen dat ‘urban het helemaal is’. Maar als je wat voor de jeugd wilt doen, moet je de jeugdcultuur in het algemeen stimuleren. En die is heel pluriform. Wie wil er tegenwoordig nog naar een urban feest?”

nu op 3voor12