Charlie Dee krijgt Rotown uiteindelijk aan haar voeten Charlie Dee krijgt Rotown uiteindelijk aan haar voeten

Na de zenuwen komt de lol

, Sander Grem,

Charlie Dee krijgt Rotown uiteindelijk aan haar voeten

Na de zenuwen komt de lol

Sander Grem, ,

Natuurlijk was het geen echte cd presentatie donderdag, want die had ze al in het Amsterdamse Paradiso gedaan. Dit was wel de eerste keer in Rotown na de release van Love Your Life afgelopen mei. Voor de gelegenheid speelde ze zelfs een nieuw nummer, alleen op piano. Rotown was uitverkocht om Rotterdamse Charlie te zien.

Na de zenuwen komt de lol

Het lijkt alsof de spanning om Rotown het beste te willen geven wat ze heeft haar als een molensteen om de nek hangt. Na een lang intro op Love Your Life komt ze op. De Rotterdamse singer/songwriter heeft over aandacht niet te klagen. TV optredens, radio optredens, interviews in talloze bladen en recensies zijn vrijwel uitsluitend positief. De singer/songwriter krijgt steeds meer vaste voet aan de grond in de muziekindustrie. Toch zijn de zenuwen bijna van haar gezicht af te scheppen als ze de zaal inkijkt. Charlie Dee is in goed gezelschap met gitarist Martijn van Agt links en bassist Chris Grem rechts van haar. Twee puristen die zich het best voelen als ze in dienst van de artiest kunnen spelen. Chris Grem deed het eerder bij Fay Lovsky en Martijn van Agt bij Anouk. Ze zijn geweldenaars op hun instrument, maar geen geweldige showmasters. Charlie lijkt er in het begin van het optreden dan ook een beetje alleen voor te staan om het publiek aan te jagen. De bandleden duiken in hun instrument en geven daarmee die taak aan haar. Het eerste deel van het optreden met de nummers I Know, Everybody Needs To Be Loved By Somebody en Hey Hey Hey! staat in het teken van dit harde werken en de strakke koppen op het podium. Helaas is het geluid ook niet geweldig. Charlie krijgt geregeld een harde feedback ´piep´ in haar oren en het snare drum geluid is keihard. Ze moet knokken om haar zang over deze volumes heen te tillen. Hello Hello, halverwege de set, afkomstig van Where Do Girls Come From klinkt al bijna als een klassieker. De solo van Martijn van Agt is meesterlijk en kondigt een adempauze in. Als de mannen tijdens de solo allemaal van het podium verdwijnen, en Martijn daarna volgt, komt Charlie alleen op. Op piano speelt ze de nieuw ballade Fragile Heart, die ze pas in april schreef. Haar stem klinkt voor het eerst geweldig in de rust die dan heerst. Daarna volgt If I Ever Knew, één van de mooiste nummers die ze heeft geschreven, en de stamper This Parade. Pas daarna, bij het stevig klinkende Wrecking Ball, gebeurt er iets wat het optreden een belangrijke positieve wending geeft. Martijn van Agt maakt aan het eind van het nummer een fout. Dit is precies wat het optreden nodig heeft. Er wordt eindelijk gelachen, geknipoogt en gezucht. Er mag lol gemaakt worden. Bij I Need A Hand, dat dan volgt, gaat het dak er voor het eerst echt af. Als Charlie haar armen omhoog steekt, gaat iedereen met haar mee. Nu gaat het schuren en schaven en dat geeft de avond de broodnodige Rock´N´Roll zweetdruppels. Het laatste nummer Run For Love, in een prachtige versie met lang outro, gaat daar nog eens dunnetjes overheen en zorgt ervoor dat het publiek luidkeels om een toegift vraagt. Bij de toegift Mary Jane, als de drumpartij van Joeri Rook het intro draagt, komt het slechte drumgeluid weer pijnlijk aan het licht. Het kan de pret gelukkig niet meer drukken. De twee nummers The Weather Is Changing en de afsluiter This Is What Life Is van haar debuutplaat Where Do Girls Come From worden vol overgave gespeeld. De ontspanning maakt alles goed. Charlie schurkt tegen haar mannen aan en de lol spat eraf. De eindpose die de band maakt, schouder aan schouder, vooraan het podium, illustreert de nieuwe fase in Charlie Dee´s ontwikkeling van singer/songwriter naar een artiest met een eigen trouwe club muzikanten. De Rotterdammers gaat het voor de wind en hebben veel optredens in het verschiet. Dit zal de live prestatie alleen maar ten goede komen. Al met al kan Charlie bogen op een set zonder zwakke nummers. Als ze gaan rocken, durven schaven en schuiven en het geluid op orde is, kunnen ze elke zaal aan. De hoogtepunten zijn de stampers en Fragile Heart, die Charlie weer even in de puurste vorm liet horen. Is er een definitie voor oprechte muziek? Zo ja, dan behoort Charlie in ieder geval tot die categorie.

Nu op 3voor12