The Apers: “Wij zijn geen potpourriband” The Apers: “Wij zijn geen potpourriband”

The Apers geloven in stijlvastheid en nog meer in liedjes.

, Ben Stam, Fotografie: David Kroon,

The Apers: “Wij zijn geen potpourriband”

The Apers geloven in stijlvastheid en nog meer in liedjes.

Ben Stam, Fotografie: David Kroon, ,

Voor Anna Nicole Smith kwam reanimatie te laat. Voor de rest van de wereld is er ‘Reanimate My Heart”. Een gesprek met The Apers over het nieuwe album, stijl en de punkrockscene. En de aanstaande shows in de V.S., natuurlijk.

The Apers geloven in stijlvastheid en nog meer in liedjes.

Rotown, vrijdagmiddag 9 februari, de middag voor de cd-releaseparty in datzelfde Rotown (zie recensie elders op 3voor12Rotterdam). The Apers hebben er zin in, zo geven ze te kennen. Aan tafel zitten Kevin Aper (zang/bas) en Kelvin Centerfold (gitaar). Voor Kelvin Centerfold de eerste keer dat hij in Rotown speelt. Reanimate My Heart is ook het eerste full-length Apers-album waar hij op meespeelt. 3voor12: Wat is de invloed geweest van Kelvin op de liedjes op ‘Reanimate My Heart’? Kevin: “Ik denk dat hij een invloed heeft teruggebracht, die we eigenlijk vroeger heel erg hadden. En dan praat ik over de basic punkrock’n’roll dingen. Op de laatste plaat (‘Skies are turning blue’) hebben we die wat links laten liggen en dat was ook helemaal niet verkeerd, dat was een bewuste keuze. Maar we zijn gewoon weer wat compacter, wat meer basic geworden. Wat minder gepiel en wat meer op het riffen, de liedjes. Op onze vorige plaat heeft onze vorige gitarist (Jerry Hormone) een aantal nummers geschreven, en die leunden wat meer op seventies, op powerpop. Dat vind ik ook tof, maar voor ons werkte dat misschien niet helemaal honderd procent en we hebben nu een plaat gemaakt waar we met de hele band gewoon helemaal achter kunnen staan, op alle fronten. En dat heeft Kelvin meegebracht. En ook weer dat vuur erin geblazen. Het was ook heel leuk om die nummers met hem te maken. Of met zijn vieren eigenlijk.” “We zijn al zo lang met zijn drieeën en dan is het leuk als er iemand bij komt die iedereen een beetje uitdaagt als het ware. In het begin hadden we een nummer geschreven en toen was het het idee om de hele plaat in die stijl te maken.” “Ik heb overigens helemaal niks slechts over Jerry. Ik heb met superveel plezier met die gast gespeeld, ik vind hem een hele goeie songwriter. Alleen, hij heeft zelf al aangegeven waarom hij de band is uitgegaan, daar geef ik hem gewoon gelijk in, anders krijg je een band met twee geluiden. Ik denk niet dat een band daarbij gebaat is en dat heeft hij ook ingezien en hij heeft die beslissing genomen. Maar dat is ook alweer anderhalf jaar geleden, bijna.” 3voor12: ‘RMH’ is opgenomen met Perry Leenhouts en Vincent Koreman achter de knoppen. Op de track ‘Rather Eat Glass’ is een orgeltje te horen. Zijn er nieuwe muzikale ideeën? Kevin: “Ja, die hebben we wel, die waren er zelfs al voor deze plaat. Omdat we toch in een soort stijl zijn gaan schrijven… we hadden wel een duidelijk idee hoe deze plaat moest klinken. Tussendoor kwamen er ook nog andere liedjes, die zich dan niet heel erg voor deze plaat leenden. Die hebben we bewaard. Op deze plaat heb ik het merendeel van de nummers geschreven. Marien (Nicotine, gitarist) is ook een hele goeie songwriter. Hij schrijft weer poppier. Maar die zijn nog niet helemaal af.” “We zijn nu alweer bezig met nieuwe nummers. We moesten natuurlijk de nieuwe plaat oefenen om ‘m live te spelen, omdat we ‘m alleen in de studio hadden gespeeld. Tussendoor hebben we alweer wat nieuwe dingen geprobeerd, dus zo leuk vinden we het nog. Da’s ook wel belangrijk als je elf jaar bestaat.” “Soms heeft een liedje iets nodig. Zoals die hammond ( in ‘Rather Eat Glass’), die kwam gewoon heel goed uit daar. Dat is niet heel streberig bedoeld, van ‘ja, er moet eens een keer een orgel bij.’ Perry (Leenhouts) had dat geopperd en het klonk gewoon goed, dat kan dat nummer goed hebben, het heeft een meerwaarde. Voor Marien en mij staat gewoon het liedje zelf heel hoog in het vaandel.” “We blijven in ieder geval liedjes maken en als een liedje iets nodig heeft volgens ons, dan zullen we niet schuwen om dat te gebruiken. Er zijn nog genoeg dingen natuurlijk: percussie is heel veel mee te doen, een meisje dat meezingt….. De dag dat wij een cleane skagitaar aan gaan brengen of een mannenkoor mee laten zingen…. ja, wie weet. Als het nummer het nodig heeft, dan hóór je dat vanzelf. Als je opgenomen hebt in de studio en je denkt, ‘wow, dit zou wel tof zijn’, dan probeer je het. En dan is het óf helemaal niks, óf het klopt gewoon. En dat is gewoon het leuke van liedjes maken.” 3voor12: ‘N210’, slaat die titel op een weg? “Dat is de provinciale weg van Rotterdam naar Gouda, en die loopt langs Lekkerkerk. Het is eigenlijk een vrij doelloze weg, daar word je mistroostig van. Ja, het staat ook een beetje synoniem voor waar ik vandaan kom en waar ik naartoe ben gegaan. (pauzeert even) Heel diep en poëtisch is dat wel.” (pauzeert even) “Lekker biertje!”, relativeert Kevin. Kelvin: “Zeker een lekker biertje! Iemand nog eentje?” “Soms is het ook wel leuk om iets anders te proberen met teksten.” vervolgt Kevin zijn antwoord. 3voor12: Jullie draaien mee vanaf 1996. Is er veel veranderd in de punkrockscene? “Ja, zeker”, vertelt Kevin. “Een van de factoren is denk ik heel erg de splitsing in genres. Als je het vergelijkt met vijf of tien jaar geleden, toen was er één scene, en die was overkoepelend omdat er in elk genre zo weinig bands waren dat je ging optreden met een hardcoreband, met een skatepunkband, met een Ramonesband, met een garageband, weet je? Op het moment zijn er zoveel bands, en ook doordat de euro is gekomen, dat de grenzen makkelijker zijn, en door internet kom je veel makkelijker in aanraking met bands uit je eigen stijl/subgenre, dat je daar je shows mee gaat doen.” “Er is emo bijgekomen. Je hebt de indie, zoals Face Tomorrow doet, San Andreas met die metal… het is allemaal zo opgesplitst en al die bands zoeken elkaar niet meer op. Enerzijds is dat jammer, aan de andere kant krijg je dan een grotere groep (in het subgenre) die dan zalen kan vullen, als het goed is.” Via het al of niet divers programmeren van bands op festivals en in zalen komt het gesprek weer op de muziek van The Apers. Dat de Apers net zo makkelijk spelen met Rowwen Hèzze als met Within Temptation. Maar wel hun eigen geluid willen behouden. “Ja, kijk, The Apers doen iets… ik wil geen potpourriband zijn. Ik hou van stijlvastheid. Eigenlijk geloof ik nog meer in liedjes, dan in stijlvastheid.” 3voor12: Spelen The Apers binnenkort nog in de buurt? De heren Apers vertellen dat ze 17 februari in Utrecht spelen en dat ze 21 februari bij Eric Corton in zijn radioprogramma Club 3voor12 zitten. Verder Europese gigs in Duitsland en Scandinavië. En zojuist zijn ze uitgenodigd door het label Subordination Record US, dat ‘RMH’ uitbrengt in de VS, voor een tournee van twee weken in Chicago, Washington en New York. Check de website voor meer tourinfo.

Nu op 3voor12