Metropolis Festival moet nu een stap zetten

Rotterdams festival hoopt met nieuw elan door glazen plafond te breken

Het rommelt bij het Metropolis Festival. Na Vera vorig jaar haakt nu ook het Utrechtse podium EKKO af als partner, Rotown uit kritiek op het festival. Het festival is er de afgelopen jaren niet in geslaagd een noodzakelijke stap vooruit te maken. Reden genoeg voor het festival om zichzelf kritisch te evalueren en op zoek te gaan naar nieuw elan.

Rotterdams festival hoopt met nieuw elan door glazen plafond te breken

Het rommelt bij het gratis festival Metropolis in Rotterdam. Vorig jaar stopte het Groningse podium Vera zijn samenwerking met het festival, dit jaar vindt het Utrechtse EKKO het mooi geweest en uit trouwe bondgenoot Rotown kritiek op het festival. Na een faillissement in 2002 maakte het festival in 2003 een doorstart. In de jaren die volgden wilde het festival een stap vooruit maken, maar dat is niet gelukt. Nu artistiek directeur Karen Proeme het festival verlaat om zich om zich fulltime op haar andere baan te storten, neemt Metropolis de kans waar om de festivalformule aan te scherpen. En dus vertrekt ook algemeen directeur Carla van Leurs. Op dit moment is Metropolis in gesprek met mogelijke opvolgers.

Wat is er dan mis met het Rotterdamse festival? Interim-voorzitter Geert Tersteeg van Metropolis: “We waren zelf vorig jaar niet tevreden over de uitvoering van het festival. De slogan ‘The Best Music You Never Heard Of’ herkenden we te weinig terug. Er zijn de afgelopen jaren meer festivals bij gekomen, waardoor het lastig is om goede namen te krijgen. Met Roskilde een week later wil je nog wel eens acts op het laatste moment kwijtraken. Zij betalen goed, wij niet. Het festival dreigt een beetje weggedrukt te worden. Daardoor is het lastiger om exposure te krijgen en staan de sponsoren niet in de rij.”

Dat gebrek aan exposure is voor EKKO de belangrijkste reden om met Metropolis te stoppen. Twee tenten op het festival worden geprogrammeerd door zes clubs, waaronder EKKO. Metropolis betaalt de faciliteiten, de clubs betalen de gages en hotelkosten van de acts. Volgens programmeur Joep Smeets zag EKKO te weinig terug van de fikse investering die daarbij komt kijken. Ook Rotown hikt daar tegenaan, maar programmeur Joey Ruchtie vindt het belangrijker dat het festival wat uit balans is. Het hoofdpodium is volgens hem minder sterk dan de clubzalen en er ontstaan te veel losse eilandjes binnen het grote geheel. Volgens Ruchtie moet het festival nog scherper gaan programmeren en niet grijpen naar wat bekendere acts als The Dears.

Geld en tijd zijn de belangrijkste beperkingen om die problemen te lijf te gaan. Reden voor artistiek directeur Karen Proeme om het festival vaarwel te zeggen: “Metropolis sappelt altijd qua geld. Het mag allemaal niks kosten en ieder jaar is het weer spannend of het rond komt. Om het goed te doen zou je er meer tijd in moeten steken, maar we moeten ook gewoon ons brood verdienen.” Volgens Proeme hebben de veranderingen in de markt niet in het voordeel van Metropolis gewerkt. Van oudsher heeft het festival de reputatie bands met potentie in een vroeg stadium te programmeren. In het verleden speelden onder andere Wu Tang Clan, Smashing Pumpkins en The Prodigy in het Zuiderpark: “Het is niet meer zo dat voor bands een lange termijn plan uitgestippeld wordt. Ze zijn er ineens pats boem en iedereen wil ze dan hebben. Als festival heb je maar één datum, waarop het allemaal moet gebeuren.”

Ook algemeen directeur Carla van Leurs is van mening dat een structurele financiële verbetering noodzakelijk is om de volgende stap te zetten. Zelf is zij tegen een glazen plafond opgelopen: “Ik heb naar het bestuur de twijfel uitgesproken of ik de juiste persoon ben om de kar te trekken. Vanaf 2003 ben ik betrokken geweest bij de doorstart. Het is in die jaren niet gelukt een structurele financiering te krijgen, terwijl dat wel het plan was. Die stap moet nu echt gezet worden, met het oog op een nieuwe cultuurnota. Dat Vera en EKKO afhaken en Rotown fikse kritiek heeft op het festival, moeten we ons als Metropolis aantrekken.”

Met het vertrek van de directie hoopt Metropolis nu nieuw elan in de organisatie te kunnen brengen. Scheidend directeur Van Leurs hoopt dat haar opvolger wel in staat is de barrière te doorbreken. Het bestuur gaat de samenwerking met de podia kritisch onder de loep nemen. Met het oog op de aanstaande cultuurnota is een jaar overslaan in elk geval geen optie, zegt Tersteeg. Metropolis 2007 zal dan ook gegarandeerd doorgaan. Karen Proeme maakt zich geen grote zorgen over de toekomst van het festival: “Het is gewoon een heel leuk festival. Uiteindelijk komt het altijd wel goed met Metropolis.”